Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

søndag 18. september 2011

Blant Falker - Hauker - Traner og Gjess på Lista.

 Igjen er jeg på Lista tur for å fotografere. Det er jo høst og trekktider. Mye spennende å se og sikkert enda mer spennende som en ikke legger merke til. To dager i rovfugl - land og forventningene er store.
Jeg tyvstarter onsdag ettermiddag, kan bare ikke vente. Må ha en tur utom fyret for å se om det er rovfugler på innsiden av plantefeltet, men lite å se. Setter derfor kursen mot plassen jeg har bestemt meg for å prøve. Parkerer bilen og går utover jordet med hendene fulle. Stol å sitte på, sitteunderlag, fotoapparat, kikkert og ikledd kamuflasjeutstyr. Finner meg en plass innimellom noen løvtrær og så er det bare å vente.


Dvergfalk
 
Det blåser ganske bra denne kvelden, men vinden er ikke kald. Det er godt å sitte her og kjenne at roen siger inn i tanker og sinn. Det er liv rundt meg. Hører en flokk med gjess som kommer flygende og lander ikke langt fra. Ikke lenge etterpå ser jeg en hauk komme seilende i andre enden av dette store jordet. Den danser sidelengs når den oppdager småfugler, den følger buskene og det høye grasset for her holder småfuglene til. Ser at den nærmer seg meg og at den har rettning rett mot der jeg sitter. EOS 5D Mark II i stilling og snart er denne vakre fuglen festet til minnebrikka.
 I kveld er det liv i "Rovfuglland" og det er ikke få ganger jeg ser Myrhauken - Spurvehauken - Steppehauken og andre rovfugler ute på det store jordet. Noen ganger er de nær og andre ganger er de langt borte. Det blir noen hundre bilder på minne brikka denne kvelden og jeg har bestemt meg, det blir samme plassen i morgen også.
Tårnfalk

 Neste morgen kommer med samme flotte været. Sola skinner og varmer og det blåser ganske kraftig. Det setter ingen demper på fuglelivet, for ikke lenge etter at jeg er på plass, ser jeg en liten fugl komme flygende etter noen småfugler og står stille i lufta mens vingene går for fult. Snart er den rett over meg og det samme skjer. Det viser seg at det er en Tårnfalk og den har jeg ikke bilde av fra før. Senere på dagen ser jeg en annen liten fugl komme flygende forbi meg og det er en Dvergfalk. Den har jeg heller ikke fra før. Dette var morro.

Myrhauk
  Det er mye Spurvehauk og mye Myrhauk som passerer. Innimellom kommer Steppehauken, Tårnfalken og Dvergfalken forbi. Plutselig hører jeg en trompetfanfare som er ganske kjent her på Lista. Det er Tranene som annonserer sin ankomst. Denne gangen flyr de rett over meg så de blir med på minnebrikka. Senere på ettermiddagen kommer det en Myrhauk han flygende forbi. Den er ettersom noen sier heller litt sjelden å se og jeg har aldri sett en sådan så den ble også med på brikka.

Myrhauk han
  Fredagen ble en helt annerledes dag. Sol fra klar himmel og helt stille. Lite fugler å se i forhold til de andre dagene og på ettermiddagen/kvelden lengtet jeg etter vinden når en stor flokk meg mygg hadde lagt sin elsk på meg og de stakk både her og der. Nå var det ikke så trivelig å sitte og vente på fuglene. Jeg begynte å lengte hjem til ho mor og til han Trio. Derfor var det tid for å pakke og dra hjem.
Steppehauk

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo. Det er lett å se at du har hatt noen flotte dager på Lista. Spesielt moro med så mange forskjellige rovfugler og særlig falkene og myrhaukhannen. Når trekket er forbi, får vi konsentre oss om våre kjære guløyde venner i skogen. Willy

Anonym sa...

Hei Knut.
Her var det masse godsaker må jeg si.
Likte spesielt godt bilde av myrhauk hannen.
Utrolig vakker rovfugl.
Som Willy sier håper jeg dere for mye besøk i høst/vinter
av de guløyde vennene av både stort og smått.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Hei Knut.

Dette er moro.
Kjempefine bilder av forskjellige rovfugler som jeg liker så inderlig godt.
Veldig gøy at du greier og få bilder av så mange arter med god kvalitet.
Skjønner du er godt kjent lokalt som ser så mange arter.
Veldig interresant, og hyggelig tekst til bildene.
Myrhauk hannen meget vakker.

Magda.

Anonym sa...

For ett eldorado av rovfugler.
Er jo helt fantastisk og kunne gå ut
og observere så mange forskjellige arter innen rovfugl.
Familien vår må nok ha oss en tur til Lista tenker jeg ja.
Hyggelig tekst og hils Trio.

Marit.
Telemark.

Anonym sa...

Mye fint her Knut.
Koselig tekst.

Kåre P.
Aust-agder.

Dag Wennesland sa...

Er visst "helt vilt" på Lista for tiden. For noen flotte bilder du har tatt!
Hilsen Dag W.

Anonym sa...

Fantastiske bilder.
Likte veldig godt bildet av myrhauk hannen.

Bjørn.

Anonym sa...

Nice nice.

Oppland

Anonym sa...

Alle bildene og tekst er veldig bra og fine.
Skikkelig moro og følge med.

Arnhild.

Anonym sa...

Fine bilder av høsttrekket.
Myrhauk hann Fantastisk!!!

Sigbjørn Å.

Anonym sa...

Ja her har du hatt litt av en tur med mye forskjellige rovfugler.
Kjempebilder og tekst.
Ser ut som jeg må ha meg en tur til Lista igjen.
Var en tur i våres ved fyret.
Tror det var deg jeg snakket med da.


Kjell.
Soknedal.

Anonym sa...

Fine bilder !
Frank

Anonym sa...

Fin fotoserie med rovfugl.
Myrhauk hannen spesielt.

Toralf G.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen. Takk for alle kommentarene. Ser det er mange som liker rovfugler og de er fasinerende. Lista er et flott sted for å møte dem. Du må ha tålmodighet og god tid. Det kan godt hende jeg har møtt deg på Lista Kjell, snakker med endel fotografer og fuglefolk. For tiden holder vi på med å bygge ny hytte på "Haukeplassen"(åteplassen). Den begynner å bli ferdig, men vi er litt sent ute denne gangen. Kan se flere rovfugler når jeg er der oppe og det lover godt. Målet i år er å få ned "Kongen". Takk for hilsenen til Trio, Marit. Han trives godt og er av og til skikkelig rampete. Alle sko som ikke er sikkret, får gjennomgå. Hilsen Knut