Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

søndag 23. desember 2012

GOD JUL til alle mine følgere og lesere.

 Med disse bildene vil jeg ønske dere alle:
GOD JUL OG GODT NYTTÅR
Enten du er en fast leser, en som er innom bare denne ene gangen eller en av dem som gjevnlig legger inn kommentarer.
I skrivende stund Lillejulaften sitter jeg på Lista godt og varmt inne, mens stormen uler ute. Huset ser ut som en stor snøhytte og det er bare så vidt vi kan se ut. Det er riktig Julestemning her sør. I slikt vær er det best å holde seg inne, men måtte en tur til Vanse for å handle litt. Det var ingen fornøyelse. Store fenner og dårlig sikt, men hva kan vel stoppe en Toyota Yaris Verso når den først kommer igang. Måtte enten til Vanse eller Lyngdal, da jeg hadde glemt strømledningen til PCèn hjemme. De hadde en i Vanse.
Bildene jeg starter med i dag er en av Farsunds store stoltheter. Loshavn en vakker plass helt ute mot havet. En plass der det ikke er plass for biler, men hvor du må ta "Apostlenes hester" ibruk. En vakker sommerdag kommer nok denne plassen best til sin rett, men du verden hvor vakker den er en vinterdag også. En typisk Sørlandidyll, kan man si med de "hvide husene".
Deretter kommer det to bilder fra henholdsvis Vågsvollviga og Jølle. Alt i vinterlandskap! 

Høsten/vinteren 2012 har vært et bra år for meg personlig når det gjelder fotografering av Spurvehauken. Har fått mange flotte bilder av denne lynraske fuglen. Her legger den hodet på skakke, noe den ofte gjør når den ser fugler som beveger seg. Har mange ganger lurt på hvorfor? Kan det være at den tar mål av fuglen og kalkulerer hvor stor fart den trenger bort til denne fuglen og hva avstanden er? Ikke hvet jeg!!
Spurvehauken er en nokså enkel fugl å fotografere når du først har fått den til Foringsplassen. Den er ikke så skvetten som Hønsehauken. Foringsplassen ville ikke vært den samme uten den.

 En ny art på Foringsplassen i år er Flaggspetten. Synes dette er en vakker fugl og liker at det kommer nye arter. Denne var nokså tillitsfull.

 Som sagt tidligere så blir nok Hønsehauk- fotograferingen en heller dårlig sesong i år. Det kan selvfølgelig komme overraskelser, men den er veldig var og er lite nede og spiser. Det har blitt meg fortalt at det er ganske vanlig dette for han fugler. Vi ønsker oss besøk av ungfuglen og ei ho.
En annen ting er at det er nok den vakreste Hønsehauken jeg har sett på Foringsplassen noen gang.
 En av de siste gangene jeg var på Foringsplassen, kom den og satt seg på den store nye stokken. Jeg satt musestille og bare ventet for å se dens neste trekk. Plutselig hoppet den bortover stokken til et Ekorn som vi hadde skrudd fast der. Den prøvde å få tatt det med seg ved å røske det vekk, men den havnet bare på bakken for Ekornet satt fast.
Nå var tiden inne for meg å forsiktig bevege kameraet og ta bilder. Bildene bærer nok preg av at det ikke var ordentlig lyst når den kom.
Den andre nye arten i år er Ekornet. Til sine tider har vi sågar tre stykker som hopper rundt.
Dette er morsomt for de skaper liv på plassen. Ofte setter de en fart uten like når en av dem kommer for nærme inn på matfatet til den andre.

Her må det sjekkes om alt er trygt å komme fram igjen etter et angrep.
Første gang i år at Gråtrosten er på besøk. Som før nevnt synes jeg det er en vakker fugl.
 Til sist drar vi ut mot havet igjen.
En dag for en tid siden så jeg et seilskip passere Lista. Var raskt på plass og fikk noen bilder av det. Det viste seg å være Statsråd Lehmkuhl og idet den passerte fikk jeg også med en sørfer som hoppet. Det triste i situasjonen var at ikke seilene var ute.
Et lite fyr rett ut for Loshavn, Katland fyr.
Ikke bemannet idag som så mange andre fyr i Norge, men det ligger der vakkert og minner om en svunnen tid.

23 kommentarer:

Ottars fotoblogg sa...

Fine bilder du viser oss.
God Jul!

Ottar

Morten Borg sa...

god jul og godt nytt fotoår

Anonym sa...

Flotte bilder.
Godjul til deg.

Oppland

Anonym sa...

Her var mange flotte bilder. Ja dette har vært en fryktelig snødag.
Lite fugler på brettet også.
God jul.

Stian
Varhaug

ketil olsen sa...

God Jul

ketil

Anonym sa...

Flotte bilder. God jul.
Marit

Telemark

Anonym sa...

Fin bildeserie du leverer her!

Du må ha en god jul!

Anonym sa...

Flotte vinterbilder.
God jul

Molde.

Anonym sa...

Dette var fine bilder som du alltid gjør.
Nina
Nordland

Anonym sa...

Gode bilder og tekst.
God jul.
Vidar.

Anonym sa...

God jul til deg også Knut.
Flotte bilder igjen.

Halvard R.

Anonym sa...

Fine bilder. Flaggspett bildene var flotte.
God jul og godt nyttår.

Kjell
Soknedal

Anonym sa...

God jul og godt nyttår.
Du leverer som alltid gode bilder og tekst.
Likte veldig godt bildet av spurvehauken med hodet skjeiva.

Arnfinn

Anonym sa...

Her var mange flotte bilder.
Likte bildet av gråtrosten her.
Fortsatt ei riktig god jul og nyttår.

Trond K.
Varanger

Willy Gill sa...

Fortsatt en velsignet juletid for deg og dine ønskes av din gode venn Willy med familie. Nyt dagene med sjøen og lad batteriene til nye møter med haukene. Snakkes. Willy

Anonym sa...

God jul ønsker jeg deg. Fine bilder fra hav til hei.

Monica
Romsdal

Anonym sa...

Koser meg med nye flotte bilder fra bloggen din.
God jul.
Kåre

Anonym sa...

Flotte bilder og historie.
God romjul.

Kåre P.
Aust-agder

Anonym sa...

Dette var noen fantastiske bilder.
God jul og godt nyttår.

Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Utrolig mange flotte bilder du har.
God romjul.

Oslo.

Anonym sa...

Moro og se på flotte bilder. Innholdsrik tekst med.
Godt nyttår til deg. Rune P.

Anonym sa...

Godt nyttår Knut.
Her var det mye flotte bilder. Liker landskapsbildene dine godt.
Håper dere for mye besøk på åteplassen utover vinteren.
Snakkes.

Glenn Byremo.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takk for alle kommentarer og for alle Julehilsener. En spesiell hilsen til mine gode kamerater Glenn og Willy. Takk for alle flotte opplevelser i 2012. Takk for all hjelp og innsats.
Hilsen Knut