Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

søndag 9. desember 2012

Foringsplassen November/Desember - 2012

Høsten 2012, kom Hønsehauken tidlig til Foringsplassen vår. Det var en tid tre stk på en gang og sesongen så lovende ut. Det så ut for meg at det var en hel familie der. En voksen hun, en voksen han og en Juv(ungfugl). I den senere tid ser det ut for at det er kun en tilbake og den er veldig sky. Det er tredje året vi har hatt denne Foringsplassen og vi har hatt Hønsehauken alle årene, men dette er spesielt. Sa forleden til min fotokamerat Willy at dersom det er denne hauken som blir her i vinter, så blir det et magert utbytte. Forsto ganske tidlig at det var en spesiell fugl. Ved en anledning hadde jeg stilt inn søkeren på den nye stokken vår, for der hadde den landet før. Så jeg håpte!!
Ganske riktig en morgen kom den plutselig og landet der. Hele fuglen var ikke i bildet og jeg beveget linsa forsiktig litt mot venstre. Det var nok! Plutselig var den på vingene før noe bilde ble tatt og dett var dett. Skuffende selvfølgelig, men en får endel skuffelser når en er fotograf og satser på fugler. Neste gang går det bedre tenkte jeg. Noen dager senere var den der igjen på samme plassen. Hadde bestemt meg for at om den kom igjen, skulle jeg sitte helt rolig og ikke bevege noe. Den satt en stund og kjente på atmosfæren og plutselig var den på vingene igjen, men nå landet den på åta. Først når den begynte å spise torde jeg lee på kameraet. Hver gang den tok en bit, beveget jeg og fokuserte når den så opp. Slik fikk jeg noen bilder. Vi kan høre at den er i nærheten og jager Nøtteskriker, Skjærer og Kråker. Noen ganger ser vi den på siden av skjulet, men den er sparsom med å sette seg.
 Vi håper at nå når snøen har kommet vil alt bli så meget bedre. Snøen og kulda bør gjøre at det blir mindre mat og da må den ned for å spise.
En dag jeg kom kjørende i bilen mot Listastrendene, ble jeg var en kjent figur i landskapet. Der ut mot havet så jeg Rådyret speide. Det oppholder seg i området, men har aldri sett det så langt ute før. Stranda ligger rett nedenfor, så kanskje den var på badetur?
Som tidligere nevnt har vi Ekorn på Foringsplassen for første gang i år. Dette synes jeg er veldig morro, da jeg nesten ikke har sett disse flotte skapningene på mange år. De lever farlig blandt Spurvehauker og Hønsehauker, men det ser ut til at de klarer seg bra. Morro er det når de klatrer opp på sittepinnene for å sjekke om kysten er klar. Mange artige opplevelser der.


Denne gangen tar jeg dere med til Ny Hellesund i landskapsbildene. Bare for å vise litt av denne uthavna utenfor Søgne på Sørlandskysten. En vakker plass å besøke en sommerdag.

 Dette er en plass med mye historie. Røros - Bergstaden som er kjent for oss alle. Også dette en vakker plass å besøke en sommerdag. Skulle likt å oppleve Rørosmarknaden på vinteren.



Sist, men ikke minst Skjæra som går inn for landing på åta.

25 kommentarer:

Morten Borg sa...

veldig bra haukebilder, flott fugle synd at den er så sky

Anonym sa...

Kjempefine bilder. Blir kanskje mer aktiv når vinteren virkelig setter inn.

Kåre.

Ottars fotoblogg sa...

En spennende foringsplass du har og fantastiske bilder synes jeg.

Ottar

Willy Gill sa...

Hallo, Knut. Du har tilbragt litt flere timer i bua enn det jeg har så langt, og det har betalt seg i flere møter med hønsehauken for din del. Flott fugl om enn noe lettskremt. Du har fått flere flotte bilder. Håper vi kan få mange møter utover vinteren med hønsehaukene og kanskje med kongedrapet som holder seg i området. Willy

Anonym sa...

Så spennende bilder. Hønsehauken er utrolig vakker. Med dette kalde vinterværet er det bra at de kan besøke åteplassen og dere for flottebilder av fuglene som her.
Blir spennende og følge med.

Vidar.

Anonym sa...

Veldig flott lys over bildene her.
Første bildet var rått.
Hønsehauken er en sky rovfugl men blir vel mer fortrolig utover vinteren med lite mat ellers rundt.
Kjempebildet av nye Hellesund. Var der en tur i sommer.

Stian

Varhaug

Anonym sa...

Moro med liv på åteplassen. Skarpe bilder og flott lys.

Mandal

Anonym sa...

Nydelige bilder av hauken på åteplassen.
Du har det vel kaldt i sør også nå om dagen.
Likte godt siste bilde.

Arnfinn.

Anonym sa...

Dette var kjempeflotte bilder fra åteplass til landskapsbilder.
Du for nok mye liv på åten utover vinteren.

Bjørn.

Anonym sa...

Fantastiske bilder igjen. Har sagt det før og sier det igjen må være utrolig spennende og ha så mye liv på åta.
Første bildet var flott. Fint og skarpt lys og god tekst til.

Arnhild.

Anonym sa...

Gratulerer med flotte bilder fra åtebua.
Virkelige grome bilder. Flott lys.

Kjell
Soknedal

Anonym sa...

Fine bilder. Bildet nr.1 ble min favoritt her.

Gunnar Olsen

Oslo

Anonym sa...

Dette ser lovende utover vinteren.
Flotte haukebilder. Likte godt ekornbildene også.
Monica
Romsdal.

Anonym sa...

Virkelig flotte bilder av en voksen hann hønsehauk som jeg kan se.
Spennende åteprosjekt du har på gang her.
Lykke til videre med åteplassen.


Trond K.
Varanger

Anonym sa...

Disse bildene var fine. Da spesielt haukebildene.
Flott skarphet og lys. Rune P.

Anonym sa...

Fine bilder, imponert.
Molde

Anonym sa...

Flotte bilder av en fryktet rovfugl.
Bildene fra ny Hellesund varmet godt i dette kalde vinterværet.

Magda

Anonym sa...

Spennende bilder du har lagt ut.
Røros er en vakker plass. Moro og se.
Oppland

Anonym sa...

Du har virkelig ett imponerende arkiv.
Blir imponert hver gang du kommer med ett innlegg.
Jeg er så glad i ekorn så disse bildene falt jeg for denne gangen.

Nina

Nordland

Anonym sa...

Fine bilder og god tekst.
Halvor R.

Anonym sa...

Fine bilder Knut. Jeg har også lagt ut åte, men har bare noen skjærer og småfugler. Moro det også men hadde jo hatt moro av litt rovfugl som du har her!!!
Har hatt åta en god mnd.

Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Nok en gang herlige bilder. Flott lys rundt bildene.
Spennende det må være med en åtebu.
Oslo.

Anonym sa...

Flotte bilder må jeg si. Likte meget godt bildet nr 1.
Røros er en vakker plass også om vinteren.
Kåre P.
Aust-Agder

Anonym sa...

Hallo Knut.

Flotte bilder av Hønsehauken.
Likte godt siste bildet av skjæra.
Moro at du også tar med noen landskapsbilder.
Fantastisk flotte.

Glenn Byremo.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen!
Takk for alle kommentarer. Morro at dere likte bildene.
Hilsen Knut