Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

fredag 11. januar 2013

Havørn-safari i Lyngdals skjærgården

Det er søndag formiddag og Glenn og jeg er på vei til Korshavn for å treffe Rune. Vi skal være med han ut i skjærgården for å se etter Havørn. To dager etter hverandre har han sett Havørn ute ved Lakseoppdrettet og vi er tre karer som tøffer utover i en solid og stor båt. På veien utover observerer vi endel vadefugler som tar til vingene når vi kommer for nærme. Vel ute på Lakseplassen begynner vi og speide etter den store fuglen, men det er ganske stille rundt Laksenota.
 Rune kaster uti snøret for å prøve fiskelykken og den er ikke lenge uti før han har noe på kroken. Etterhvert blir det litt sei og torsk, men fuglen ser vi ikke noe til. Rune og Glenn speider med kikkertene sine og plutselig får Glennn en stor fugl i siktet. Ja, det er Havørnen som kommer seilende. Der er en til hører jeg de rope og enda en. De to første setter seg på motsatt fjellside av der vi er, mens den tredje seiler over fjellryggen fram og tilbake.
Rune kaster ut en av fiskene som han har fått, men det blir ikke så store reaksjonen.
Etterhvert ser vi lite til Ørnene og vi mister motet. Rune forteller at Ørnen har flere ganger sitti på fjellnabben der borte og så peker han. Da ser vi en fjelltopp som vender mot oss og som ligner på et troll. En stor pannebrask, en diger nese, en stor munn og flere trær som vokser på hodet. Akkuratt slik som et troll skal se ut. På toppen(i panna) pleier den å sitte. Ingen fugl der nå, men vi håper at den skal komme.
Rune starter motoren på båten og skal til å legge fra da Glenn oppdager fuglene igjen, men nå er det to.
Nå ser vi at det nærmer seg noen måker også og forter oss å hive fisk ut i vannet. Ørnene kretser rundt og etterhvert ser vi at de nærmer seg. De kommer seilende høyt der oppe, men avstanden er for stor for min 400 mm og de blir bare fugler på lang avstand. Det blir måkene som spiser den delen av fisken som ikke synker til bunds. Etterhvert kan vi bare konstatere at fuglen har fløyet, vi ser dem ikke mer. Runar skal inn å hente mer mat til foringsannlegget for laksen og Glenn blir med han.
Selv blir jeg sittende på en plattform som en kompressor står og går for om mulig å få besøk av fugler. Det er ganske stille for fugl, men så ser jeg en Skarv komme flygende rett mot meg. Får endel bilder av den før den flyr videre. Ingen fler fugler, men jeg nyter det fine været. Sol fra en klar himmel og blikk stille på sjøen. Snart ser jeg båten nærme seg og sekk for sekk blir lastet opp i matingsannleggene for den norske laksen. Nå har måkene funnet veien til plassen og det blir et måkebilde også.

Det er tid for hjemreise da Rune gjør meg oppmerksom på en liten fugl som svømmer i strandkanten. Kan ikke si at jeg har vært borti denne krabaten før, men det må være Alkekongen. Rune manøvrerer båten slik at vi får en bra posisjon til å ta bilde av den. En av gangene dukker den opp ganske nær båten og da fikk jeg dette bildet.
Mens vi tøffer tilbake til Korshavn oppsummerer vi dagen og er fornøyd med at vi så tre Havørner, men allikevel litt skuffet over at de ikke kom nærmere. Vi håper at det skal bli flere turer og da kanskje??
En stor takk til Rune som lot oss få være med på denne fine turen!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Fin historie og flotte bilder fra sørlandet.
Flott bilde av alkekongen som vi her i Mandal også kaller "sildedotten".

Åge
Mandal

Anonym sa...

Fine bilder og koselig tekst.
Og se 3 havørner er vel ikke dagligdags uansett på Sørlandet.
Fint bilde av alkekongen som forøvrig en en god matfugl her nord.
Nina S.
Nordland

Anonym sa...

Flotte bilder. Blir nok nærbilder av ørna neste gang da.
Godt gjort og se 3 ørner så langt sør i landet.


Sander K.

Anonym sa...

Flott historie og fin tur vil jeg tro.
Bildet av skarven likte jeg godt.

Molde

Anonym sa...

Koselig historie og fine bilder.
Vi kaller også alkekongen her for sildedotten.
God helg

Magda

Anonym sa...

Ja dette må ha vært en flott dag og oppleve tre havørner på en gang.
Flott skildring av bildene.
Likte bildet av trollet her.

Lars G.

Rogaland

Anonym sa...

Dette var en flott skildring og fine bilder. Skarvebildet var meget bra.
Må ha vært en opplevelse og oppleve tre havørner.
Kåre.

Anonym sa...

Dette var en flott historie og fine bilder.

Marit
Telemark

Anonym sa...

Likte svært godt bildet av skarven.
God helg.

Bjørn.

Anonym sa...

Dette hadde vært moro og vært med på. Fine bilder og god tekst.
Bildet av sildedotten likte jeg.
Vidar

Anonym sa...

Fine bilder og flott fortelling.

Arnfinn.

Anonym sa...

Kjempefine bilder. Morsomt bilde av trollet,lignet veldig!!
Gunnar Olsen
Oslo.

Anonym sa...

Flott historie og mange fine bilder fra sør i landet.
Ser nesten havørn daglig her hjemme.
Nydelig fugl.

Monica
Romsdal

Anonym sa...

Dette var flott fortelling og fine bilder.
Bildet av alkekongen er ett kjent syn for meg.
Ikke galt og se tre ørner på en gang.

Kåre P.
Aust-agder

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takker for alle kommentarene. Neste gang håper jeg på nærbilder av Havørna. Hilsen Knut