Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

fredag 23. november 2012

Åteplassen - Lyngdal - Skotfoss

 Denne gangen blir det en salig blanding av bilder. Vi starter i Lyngdal hvor jeg har bodd i over 30 år. En vakker sørlands-dal med 7000-8000 innbyggere. En by med store muligheter, mye pågrunn av beliggenheten og positive mennesker. Beliggenheten er ca 3,5 mil / 30 minutter fra Lista.
I Lyngdal ligger Åteplassen hvor jeg er meget aktiv gjennom høst-vinter-vår. I disse dager har jeg opplevd å ha tre Hønsehauker og to Spurvehauker på samme dagen. Alle var ikke nede samtidig, men de fleste av dem var nede en eller annen gang iløpet av tiden jeg var der. Fantastisk, dette er bare noe vi har drømt om. Den gjeveste fuglen som har vært nede til nå, er Hønsehauken
 Her driver Ungfuglen/Hønsehauken med vingetrening. Så den fløy sammen med en av de voksne på jakt etter Kråke.
 På dette bildet tar Spurvehauken en velfortjent hvil på stokken. Det er en full arbeidsdag og vell så det den har på Åteplassen. Stadig i tottene på Nøtteskrike, Skjære og Kråke. Av og til tar den sikte på Ekornet også, så det lever farlig.
Samme sittepinnen, men denne ganger er det Storhauken som tar seg en hvil. Den er mer skeptisk den enn den lille. Den ene av de voksne Hønsehauken er veldig var, skal nesten ikke bevege linsa før den kaster seg på vingene igjen.
 Av og til må Ekornet opp i treet eller opp i en av sittepinnene for å sjekke om farvannet er klart. Når det kriges for mye trekker det seg tilbake til et lunt sted.
 En fantastisk klatrer og hvilken fart når den er i fare. Kan ikke være greit å klatre med hodet først ned.
 Den største og beste action på Åteplassen, står Spurvehauken for. For en fantastisk flyger og hvilken fart. Her har den sett en Nøtteskrike som den må prøve å terge.
 Lyngdal har to store badestrender. Her er bilde fra en av dem, Kvaviksanden. En vakker plass som det også er mange som bruker til turer.
Lyngdal er fjell, dal, fjord og hav. Alt i en sekk. Her fra Korshavn ut mot havet.
 På forsommeren har Daniel, sønnen min og jeg en tur til en av fjelltoppene som omgir Lyngdal. Her er det flott utsikt og da vanker det som regel en del bilder også.
Mine barnesko har jeg trådd på Skotfoss i Telemark. Bygda som lenge var uten veiforbindelse, kunn med båt kunne du komme dit. Underlig når en tenker på at det lå en stor industribedrift der, Skotfoss bruk var del av Unionen i Skien. Det mest kjente motivet fra Skotfoss er kirka med den vakre beliggenheten og Løveidkanalen. På dette vannet som dere ser her, hadde vi skøytebane om vinteren og her ble det en tid arrangert Skotfossmesterskapet.
Dette er et velkjent syn for de som har vokst opp på Skotfoss. Klubbene som er tømmerstokker buntet sammen for å transporteres til papirfabrikken, enten på Skotfoss eller til Union i Skien. Her var en yndet fiskeplass for oss unger. Under klubben oppholdt det seg endel fisk og her lå vi med fiskesnøre og mark. Vi kunne se at fisken beit på og det var spennende. Mange ganger lå vi med panneluggen nede i vannet. Kan huske en gang jeg lå der og fisket etter "Tryte" eller Abbor som det så fint heter. Plutselig så jeg et stort monster komme mot kroken og jeg rygget tilbake og opp på klubben. Det var for sent, den hadde bitt på kroken. Vel oppe på klubben så viste det seg at det var en Ål. Fisken som spreller selv i stekepanna. Denne opplevelsen glemmer jeg aldrig. Mange minner fra stedet som ligger ca 6 km fra Skien sentrum.
Ja det ble litt av hvert denne gangen, men håper dere liker noe annet enn bare fugler. Kan jo bli for mye av det av og til. Neste gang er vi nok tilbake i fugleverden igjen.

23 kommentarer:

Morten Borg sa...

fine haukebilder og historie, liker spesielt godt bilde 12 av skotfoss kirke fordi jeg bor rett på baksiden av kollen du ser i bakgrunn (meierkollen).

Anonym sa...

Ja dette var mange flotte bilder. Fin historikk rundt bildene. Kan godt skjønne du bruker mye tid på åteplassen med så mye liv der oppe. Spennende.

Kåre.

Anonym sa...

Fantastiske bilder. Første bildet var magisk. Veldig morsomt med litt lokale bilder som oss fra Telemark gjenkjenner.
Bildet fra Korshamn var også flott. Har faktisk vært der for mange mange år siden. Flott tekst.

Marit
Telemark

Anonym sa...

Knallbra bilder igjen. Du er flink til og variere og sette bildene sammen til en interessant serie. Landskapsbildene er som alltid flotte. Men bildet nr 2 ble min favoritt her. Ett herlig blikk på denne hauken.

Åge

Mandal.

Anonym sa...

Fine bilder. Første bildet var stemningsfylt.
Disse fjellene har jeg sett mange ganger da jeg er på ferie i Lyngdal hver sommer.

Stian
Varhaug

Anonym sa...

Gratulerer så mye med flotte bilder. Lyngdal virker som en koselig by med ett spennende fugleliv. Det er en sjeldenhet at man både har spurvehauk og hønsehauk samtidig på en åteplass.
Er dette en åteplass der man kan leie for en dag eller to?
Betaler gjerne godt for slike opplevelser !!!

Kjell
Soknedal

Anonym sa...

Virkelig flotte bilder. Er så glad i nøtteliten. Har ekorn selv på fuglebrettet mitt.
Haukebildene taler for seg selv. Imponerende.
Magda

Anonym sa...

Ett flott knippe med haukebilder. Likte bildet av Korshamn. Rolig atmosfære over det bildet.

Arnhild

Anonym sa...

Skal si du har mye og gi. Er bare imponert. Bildet fra Korshamn minner meg om fiskebåtene her hjemme. Stemningsfullt. Unike haukebilder igjen.

Nina
Nordland

Anonym sa...

Flotte bilder av fugler dyr og landskap. Haukebildene er helt råe. Skulle ha likt og være med her. Er på jobb i Nordsjøen for tiden og er derfor kjekt og inn og lese bloggen din i ledige stunder. Lykke til videre med åteplassen.
Sander K.

Anonym sa...

Kjempefine bilder du har lagt ut. Skal si du har fått gang på åteplassen. Dette er nok ikke gitt for alle som har åte og skjul. Her stemmer alt fra fugl til landskap. God helg.

Monica
Romsdal

Anonym sa...

Kjempefine bilder fra vårt kjære land. På Skotfoss har jeg vært flere ganger da jeg har en sønn som bor der. Fantastiske bilder fra åteplassen. Det er vel ikke så mye action om sommeren som nå høst/vinter på åtet? Har du prøvd og legge ut åte på sommeren?

Kåre P.
Aust-Agder

Anonym sa...

Dette var fine bilder. Denne gangen syntes jeg landskapsbildene var utrolig flotte. Særlig bildet med fiskebåten.

Oppland.

Anonym sa...

fine bilder og historie.

Molde.

Anonym sa...

Meget bra bilder og hyggelig tekst. Ja hvem husker ikke tilbake til ungdommens tiden. Var ikke en bekk eller fjelltopp som ikke var besøkt. Gode minner.

Trond K.
Varanger.

Anonym sa...

Skal si du har ett vidt spekter av bilder og servere på bloggen. Og hvilke bilder fra åtebua. Disse bildene er det høy klasse over. Skarpe og godt lys over landskapsbildene også. Arnfinn.

Anonym sa...

En solid samling av flotte bilder. Hønsehauken er bare råbarsk. Liker kulturelle bildet som du også legger ut her.
Artig historie fra din ungdomstid med ålfiske!!!
Rune P.

Anonym sa...

Fine bilder.

Bjørn.

Anonym sa...

Hei Knut.

Her var mange flotte bilder. Moro at dere har så mye liv rundt åteplassen. Personlig syntes jeg bildet av Korshavn en vinterdag var utrolig vakkert. Artig historie med ålen.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Flotte bilder. Ble tipset om denne bloggen av en kamerat av meg. Er virkelig imponert over hva du for til.
Blir spennende og følge bloggen videre i høst/ vinter.
Lykke til.

Vidar.

Dag Wennesland sa...

Hei Knut! Bildene dine blir bare bedre og bedre - flotte fugle- og landskapsbilder!

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen. Takk for mange positive kommentarer også denne gangen. Hyggelig å høre fra dere alle sammen. Overraskende Morten for her har jeg trådd mine barnesko. Skotfoss har en spesiell plass i mitt hjerte. Willy og jeg har diskutert dette med å leie ut tid på Foringsplassen, men har ikke landet helt ennå med svaret. Ta gjerne kontakt privat Kjell for en samtale. Nei Kåre vi har ikke prøvd sommeren på Foringsplassen. Det kreves endel arbeid å holde plassen ved like med mat. Om sommeren er det desuten mye mat i naturen. Hilsen Knut

thulannguyen sa...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.