Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

lørdag 6. april 2013

Duetrost og Polarmåke

Duetrosten.
En dag sønnen min og jeg var noen ærend i Kristiansand ringer telefonen. Det var Asle som lurte på om jeg hadde bilde av Duetrosten? Det hadde jeg ikke og han fortalte at en Duetrost hadde slått seg ned i hagen hans og spiste brødskiver. Neste formiddag var jeg på plass hos Asle. Han hadde satt opp et kamuflasjetelt inne i en vedbod og her fikk jeg sitte. Da denne fuglen er ganske sky, tok det litt tid før den kom. Sola var sterk denne dagen og derfor ikke opptimale fotoforhold, men jeg fikk brukbare bilder



Duetrosten var konge i hagen. Den jaget de andre fuglene som landet for å få mat. Kjøttmeis, Svarttrost osv.
Trostene er ganske vare, det ser jeg fra Åteplassen også. Plutselig forsvant den og da tok det litt tid før den var tilbake. Når den kom tilbake, kunne den godt være på 2-3m avstand uten problemer.









 

Den hadde nok kommet litt tidlig til Lyngdal i år. Hadde nok ikke beregnet at det var så kaldt her nede. Litt godt stell i hagen til Elna og Asle hjalp nok på mens den ventet på vårsola.
 Polarmåke:
Det var egentlig Havørna og rovfugl jeg var på jakt etter denne formiddagen i Påska på Lista. De hadde sett Havørna flere ganger i Verevågen og det var noe for meg. Mange fugler å se i kikkerten, men ikke Ørna. Mens jeg sto der og så i kikkerten hørte jeg det kom en båt tøffende inn i full fart.
Det viser seg å være Kurt en jeg er onkel til og sønnen hans Preben. De har vært oppe i otta og har fisket. Fangsten var ikke så stor, en Lyr(som jeg fikk med meg hjem). Han kunne fortelle at Ørna hadde sitti på en stein da de kom, men forflyttet seg til en tretopp ikke langt unna. Spennende!
Han renset fisken og Preben kastet utti noe av sloet og måkene begynte å røre på seg.
Har du fått bilde av Polarmåka som holder seg her, spurte Kurt. Det hadde jeg ikke, men hadde hørt om den. Den flyr rett bak deg nå, sa han. Snart hadde jeg Polarmåka i søkeren og 6 bilder i sekundet raste inn på brikka. Det ble endel bilder på brikka denne formiddagen for måka var ikke sky og jeg kom på ganske kloss hold. En vakker måke som tydelig var sulten og tok alt den fikk.
Lista snapper opp endel fugler som vanligvis ikke er her og det er ganske spennende. Vinter som sommer har vi besøk av arter som ikke hører til her, men som allikevel slår seg til en tid før de igjen finner sitt naturlige sted.

Denne vakre fuglen har i vinter hatt sitt tilholdssted i Verevågen på Lista.
Samme plassen fylles nå etterhvert opp av trekkfugler som ankommer.
Gravanda er det mange av her, jeg hører Storspova som tuter enten i lufta eller som sitter på en stein. Storskarven begynner å få sommerdrakt.
Et tilbakeslag er det at Vipene har det hardt i år. Det blir funnet ganske mange døde Viper og det er ikke bra. En art som har hatt tilbakegang de senere årene og som kanskje ikke tåler så mye?



En ting er sikkert, nå går det mot vår her sør og snart vil det spre seg til hele landet. Våren er en fantastisk tid med mye liv.
Dette er "min årstid", da koser jeg meg mest.

Jan E. Skagen
en høst har forsvunnet
en vinter har gått
det er mai(april)
ny vår har vi fått

 

kveldsola skinner
det er stille og fred
bare toppmeisen synger
så godt at den er med

en herlig aften
en vårdag er på hell
isen har smeltet
hører bekkens sprell

snart blir det sommer
nytt liv vokser frem
i fuglenes reir
som er deres hjem

så vakkert de synger
og jeg lytter til
et sangkor så fyldig
fuglenes spill

20 kommentarer:

Anonym sa...

Du verden. To arter jeg ikke har sett. Spennende bilder. Du er en allrounder.

Kåre N.

Anonym sa...

Flotte bilder. Duetrosten er den største trosten vi har i Norge. Har sett noen av disse på vårtrekket.
Kjempefint vårdikt.
Vidar.

Anonym sa...

Våren er i anmarsj. Det er duetrosten ett godt eksempel på.
Flotte bilder av polarmåken. Den arten har jeg ikke observert.
Marit
Telemark.

Anonym sa...

Så fine bilder. Håper nå at våren kommer slik at vi kan få noe varme. Flott fugl denne polarmåsa også.
Nina
Nordland.

Anonym sa...

Herlige vårbilder og god fortelling. Gleder meg til våren nå.
Kåre.

Anonym sa...

Bra innlegg med fine bilder.

Kjell
Soknedal.

Anonym sa...

Fine bilder. Ja duetrosten ble nok tatt litt på senga når den kom hit til landet med denne kjølen. Godt den ble foret da.

Magda.

Anonym sa...

Fantastiske bilder av trosten og måka. Har sett endel ringtrost på jordene de siste dagene på gården, så vårtrekket er på gang.

Stian
Varhaug

Anonym sa...

Her var det mange flotte bilder. Har bare sett duetrost en gang tidligere. Fin og stor trost. Håper nå på noe vår snart.

Gunnar Olsen
Oslo.

Anonym sa...

Vakre bilder og fine ord.
Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Utrolig fine fuglearter du har lagt ut. Flott vårdikt også.
Oppland.

Anonym sa...

Flott serie og god tekst. Moro og se bildet av en trost som ikke er helt vanlig og se iallfall ikke på siste trakter.
Trond K
Varanger.

Anonym sa...

Mange flotte bilder igjen. Personlig har jeg ikke observ. duetrosten noen gang :((
Spennende og følge deg videre i vår.

Åge
Mandal

Anonym sa...

Har høye forventninger når jeg besøker bloggen din.
Du leverer igjen flotte bilder om ett håp om at snart våren vil komme for fullt. Likte godt bildet nr 3
Tor Vegard O.

Anonym sa...

Fine bilder og ett nydelig vårdikt.
Har enda ikke sett flokkene med duetroster iår. Men iår er jo alt veldig forsinket.

Rune P.

Anonym sa...

Hei Knut.
Nydelige bilder av to flotte arter. Må være ett godt kjennetegn på at våren er i anmarsj når duetrosten gir seg til kjenne selv om den er kjent for og være en sky trost.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Flotte bilder. Takk for at du deler. Signe.

Anonym sa...

Kjempefine bilder må jeg si. Polarmåka er nok den som treffer meg best her, fine vinkler -Og så har det jo Lyset da, såklart. Forøvrig: Jeg har ikke opplevd duetrosten men lever i håpet!!

Molde.

Anonym sa...

Ett knippe flotte bilder. Kjempefin trost som aldri jeg har sett.
Magne N. Skovje.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takk for mange flotte kommentarer.
Takk for at dere følger med bloggen min. Hilsen Knut