Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

lørdag 13. oktober 2012

Åteplassen: Spurvehauk - Spurvehauk og atter Spurvehauk.

 Det er ennå mørkt og jeg er på vei til Åtebua. Det er stjerneklart og det er meldt et nydelig vær. Vind er det ikke mer av enn det må være. Har med meg 10 brød og 2,5 kg solsikkefrø. Håper på en fin dag på Åteplassen ikke bare værmessig, men også Rovfuglmessig.
Dagen begynner bra og før det er helt lyst sitter Spurvehauken på sittepinnen rett ved vinduet mitt som egentlig er ment for småfugler. Avstanden er ca 3 m og her har Hønsehauken også sitti. Utrolig nærme til en Rovfugl å være. Spurvehauken tar seg god tid. Den sitter og steller fjærne sine og det er viktig at alle fjærne ligger som de skal på en fugl som er skapt for fart og smidighet. Samtidig er den på vakt og jeg ser at hodet beveges i alle rettninger for å holde øye med omgivelsene. Like raskt som den kom, forsvant den igjen. Snart hører jeg Nøtteskrikene skriker til i nærheten og jeg ser en i full fart med SpHauken etter seg. Så roer det seg og Nøtteskrikene kommer til meg og spiser brød og solsikkefrø. Småfuglene er også på plass sammen med Trostene. Det går ikke mange minuttene så flyr fuglene til alle kanter og en Nøtteskrike får Hauken nærmere enn de andre.
Den skriker til og du skulle tro at dens siste time har kommet, men snart ser jeg Hauken på vingene igjen så den spiser ikke noe bytte. Den er så artig SpHauken, den annonserer at den kommer. Den gir fra seg en slags koselyd når den sitter. Nå hører jeg den på motsatt side og ganske riktig, der sitter den på en annen sittepinne ca 1 m lenger borte. Her sitter den ikke for lenge, da den har sett en Nøtteskrike som har satt seg like i nærheten. Straks etter den har kastet seg på vingene, hører jeg et lurveleven igjen og ser at to fugler flyr synkronflyging nedover lia.
 Slik går formiddagen og inn i ettermiddagen. Spise, det har jeg nesten ikke tid til. Må ta noen biter innimellom slagene på Åteplassen. Dette har jeg ikke opplevd før. Så lang tid og så mange angrep og knuffing mellom N-skrike og Sp-hauk. Morro? Ja, det er så morro og dette har vi drømt om i hele sommer. Jeg bare nyter dette og mange bilder blir det. Sender melding til Glenn og Willy om forholdene og ikke lenge etter tikker det inn gladmeldinger fra dem. Nå nærmer det seg tiden da jeg skal gå hjem, men jeg undres hvordan jeg skal få dette til uten at Spurvehauken ser meg?
Problemet ser ut til å løse seg av seg selv, for plutselig flyr Hønsehauken rett forbi vinduet mitt. Foreløpig ser vi den bare, men vi håper at den snart vil sette seg og spise. Mat er det nok av.
For første gang på lenge kommer jeg hjem med mange flere bilder av Rovfugl enn av Småfugl. Det er en fornøyd fotograf som lusker seg vekk fra Åteplasen denne fredagsettermiddagen og setter kursen hjem.






I år har vi besøk av Toppmeisen. Det ser ut for at den har slått seg til her.
Listalandskap:



Voksvollviga med Gulebua.



Verevågen en havn helt ute mot havet.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med fantastiske bilder. Spurvehauken sitter ikke stille lenge om gangen så her har du gjort en meget bra jobb. Flott bilde av svarttrosten også.

Molde.

Anonym sa...

Kjempefine bilder. Likte dem alle men er veldig begeistret for landskapsbildene dine.
Nina S

Nordland.

Anonym sa...

Hei Knut.

Gratulerer med knallbilder av sphauken. Fantastisk klare bilder . Jeg har alltid hatt ett spesielt forhold til toppmeisen.
Veldig moro at den holder seg rundt der oppe.
Igjen stemningsfulle landskapsbilder fra vakre Listalandet.
God helg.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Utrolig klare bilder av spurvehauken. Godt jobbet for dette er ikke lett siden de alltid er i bevegelse. Skulle likt og være med på denne åteplassen.
Stian
Varhaug

Anonym sa...

Veldig flotte bilder og god tekst. Moro og se.
Åge
Mandal


Ottars fotoblogg sa...

Fantastisk flott serie du viser, likte alle.

Ottar

Anonym sa...

Du verden for flotte bilder. Da spesielt av spurvehauken. Dette er ikke lett så her har du vært utrolig dyktig. Du er heldig som har den hauken rundt åteplassen.

Halvard R.





Anonym sa...

Fine bilder og god fortelling. Likte dem alle.
Bjørn.

Brit sa...

Så mange forskjellige fugler du har hatt på besøk på åteplassen. Flotte bilder av spurvehauken ! / Brit

Anonym sa...

Nydelige bilder. Må være spennende og studere alle fuglene som er innom foringsplassen. Lykke til.

Marit
Telemark

Anonym sa...

Fine bilder da spurvehaukbildene var virkelig moro og se.

Anonym sa...

Flotte bilder.
Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Klare og fine bilder. Morsom liten krabat den toppmeisen.

Sander K.

Anonym sa...

Må være en kjempefin opplevelse og sitte i åtebua og studere fuglelivet. Flotte bilder og tanker rundt bildene.
Kjell
Soknedal

ketil olsen sa...

Absolutt en severdig og fin serie.

ketil

Anonym sa...

Denne bildeserien var flott. Skarpe og klare bilder av en rovfugl som er vanskelig og få gode bilder av. Imponerende.

Gunnar Olsen
Oslo

Anonym sa...

Flotte bilder av fugl og landskap. Her stemmer det meste.
Klare og fine bilder.
Rune P.

Anonym sa...

Knall bilder du har fått av spurvehauken. Fine positurer over bildene.

Oppland.

Anonym sa...

Dette var en knallbra serie bilder. Det er ikke lett og få gode og klare bilder av spurvehauken, men det har du klart her. Fascinerende landskapsbilder.

Kåre P
Aust-Agder

Anonym sa...

Må være en fin naturopplevelse og være så nær fuglene og sitte i åtebua og studere. Gøy med så mange arter som dukker opp.
Misunner deg denne plassen.
Likte dem alle.

Magda.