Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

mandag 5. november 2012

På vei ned fra Åteplassen.

En dag jeg hadde vært på Åteplassen og var på vei til bilen, hadde jeg en fin liten opplevelse.
Begynte å nærme meg bilen, da jeg ble var en lyd som jeg kjente igjen. Så meg rundt og fikk øye på en spett som satt i et tre. Dette må være Flaggspetten tenkte jeg, opp med den gamle mobilen og satt på lyden av Flaggspetten. Synes nok det var litt rart at det ikke ble noen reaksjon, men så forsto jeg det. Det var ikke lyden av Flaggspetten jeg hadde hørt. Det var riktignok en artsfrende, men det var Hvitryggspetten.
Den mest vanlige spetten er nok Flaggspetten, men Hvitryggspetten er mye mer sjelden å se. Hadde fått høre at den var i området, men var ikke i mine tanker da. Når jeg satt på lyden til Hvitryggspetten, ble det reaksjon. Det tok ikke lang tid før den kom flygende. I begynnelsen var den forsiktig og tok noen turer langt utenom. Etterhvert kom den nærmere og til slutt satt den i ei bjørk ganske nær meg. Han var tydelig nysjerrig på hva dettan var, men noen fugl så han ikke. En fantastisk flott fugl som lå på brikka og som fotografen kunne ta med hjem sammen med flotte bilder av Spurvehauken.
Igjen en takknemlig fotograf som satte kursen hjem til ho mor.













 Ikke et dagligdags syn, men du så vakkert.
Det er så mange slags bilder en kan ta. Dette ble ikke så verst det heller.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Du verden også hvitryggspett. Den er ikke så vanlig. Har selv aldri sett denne arten her nord.Flotte bilder fikk du også av spetten. Landskapsbildene er bare nydelige.

Nina S.
Nordland.

Anonym sa...

Flotte bilder av spetten. Har ikke sett denne arten, men flaggspetten er vanlig her.
Bildet med regnbuen var magisk.

Arnhild

Anonym sa...

Dette var fine bilder av hvitryggspetten. Regner med dette er en hannfugl. Er glad i disse spettene.

Åge
Mandal

Anonym sa...

Flotte bilder. Håper på og se hvitryggspetten selv en dag.
Likte godt naturbildene også, da særlig med regnbuen.

Marit

Telemark

Anonym sa...

Knallbilder. Heldig du som har tilgang tilfalle disse forskjellige artene. Har ikke sett denne spetten. Er nok ikke blant de vanligste vi har. Ser i fugleboka at det er en hannfugl. Klare og skarpe bilder.

Sander K.

Anonym sa...

Høy klasse over disse bildene. Likte spesielt godt bildet av regnbuen over husene.
Kåre.

Anonym sa...

Disse bildene var flotte av en litt sjelden spett. Moro når det klaffer.
Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

For en opplevelse dette må ha vært.
Utrolig fin spett og fantastiske bilder.

Rune P.

Anonym sa...

Kanonbildet av spetten. Har sett denne arten ett par ganger her hjemme i høst. Bildene fra Lista var meget vakre.
Monica

Romsdal

Anonym sa...

Skikkelige flotte bilder du fikk av hvitryggspetten. Har forstått at dette ikke er noen vanlig art. Moro og se.

Molde.

Anonym sa...

Fine bilder. Her vest i landet er nok hvitryggspetten mer vanlig enn ellers. Uansett en flott fugl og god historie.
Kjell

Soknedal

Anonym sa...

Kjempefine bilder av hvitryggspetten. Har ikke sett denne fuglen. Hvilke biotoper trives disse spettene i?
Flotte naturbilder.
Trond K.
Varanger.

Anonym sa...

Flott og artig at du fikk bilde av en litt sky og sjeldne spetten.
Fine farger. Hvor nære kom du her?
Oppland

Anonym sa...

Praktfulle bilder av spetten.
Oslo

Brit sa...

Fine bilder av for meg ukjent spett.
Brit

Anonym sa...

Igjen flotte bilder av en sjelden spett.

Kåre.

Anonym sa...

Fin bonus og få på vei hjem fra åteplassen. Denne spetten er ikke helt vanlig, men utrolig vakker.

Kåre P.
Aust-Agder

Arnhild sa...

Hei!
Takk for hyggelig kommentar,og takk det samme får jeg si. Utrolig flotte bilder du viser her. Har lenge tenkt på en tur til Lista, og etter å ha sett dette, ja da tror jeg jammen det må bli en tur til våren :)

Anonym sa...

Ja dette var flotte bilder av hvitryggspett hannen.
Har sett den ett par ganger i Øst-marka. Virket da veldig sky!! Kommentar til det??
Gunnar Olsen

Oslo

Anonym sa...

Fine bilder av en ellers sjelden og sky spett. Sigbjørn Å

Anonym sa...

Hei Knut.

Så moro at du fikk ett flott møte med hvitryggspetten. Ble jo noen kjempefine bilder også. Må også nevne bildet med regnbuen var nydelig. Ha ei fin helg og hils som du sier "ho mor" og Trio!!!

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Fine bilder du fikk på vei hjem, gitt..

Bjørn.

Knut J Andersen sa...

Hei igjen alle sammen.
Igjen vil jeg takke for mange kommentarer.
Ja Åge, det er en han fugl.
Trond K, en fugl som trives nær vann og gammel urørt skog. Derfor er den sterkt truet som art. I Norge er det mest Vestlandet og Sørlandet som huser den.
Oppland, jeg var på ca 8 meter da den satt seg i Bjørketreet.
Gunnar, tror du har vært heldig som har truffet på denne arten. Den kan nok ganske sikkert være sky, men det hjelper å lokke.
Hilsen Knut