Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

tirsdag 5. februar 2013

Ungfuglen har overtatt Åteplassen

 Det er like spennende hver morgen jeg kommer til Åteplassen. Hva skal skje i dag?? Kommer Hauken eller kommer begge to?? Som dere leste i siste innlegg så er det to Hauker på Åteplassen. En voksen hann og en ungfugl. Sist fortalte jeg om kampen mellom disse to og hvordan den voksne hannen vant over ungfuglen. Hannen er veldig sky og tåler ingen bevegelse fra Åtebua før den tar til vingene. Siden sist har jeg bare hatt hannen nede en gang og det var kort. Selv om den ikke er nede, er den i nærheten. Når ungfuglen sitter nede, kan jeg høre den gaper i nærheten.
 Siden siste innlegg har jeg hatt ungfuglen nede alle gangene jeg har vært på Åteplassen, så nær som en gang. Den har ikke vært så lenge nede av gangen, men den har kommet. De siste gangene har den endret seg og nå tar den tid og sitter og spiser i timesvis. Ja det er så ille at jeg må prøve å skremme den uten at den oppfatter at det er mennesker i bua, når jeg skal hjem. Det har gått bra til nå, for neste morgen er den der igjen.
Ville gjerne hatt hannen nede, da den er så vakker. Den flotteste Hønsehauken jeg har sett. Har fått endel bilder av den, men Willy har ikke fått så mange. Vi håper hver gang vi er der oppe at den skal komme.
Det er ikke så mange rovfugler vi ser så derfor håper vi på litt action når de først kommer. Vi mener det er Kongeørn i nærheten, men ser ikke noe til den på Åteplassen. Lurer på om det er bua som er litt for synlig og det har vi tenkt å gjøre noe med. I morgen skal Willy, Glenn og jeg opp for å dekke til bua. Vi er spent på om det har noen virkning eller om det er andre ting som gjør at Musvåken, Ørnen og andre rovfugler ikke viser seg.
 I mellomtiden får vi kose oss med ungfuglen. I dag morges kom den susende over Åteplassen mens det ennå var mørkt og satt seg oppe i furua. Der satt den lenge og bare loddet stemningen. Torde ikke røre apparatet, så jeg bare ventet på neste trekk. Det var ikke ordentlig lyst ennå, så jeg kunne ikke følge blikket dens. Så at Svarttrosten hadde våget seg fram og satt på en grein. Ekornet torde også å vise seg og jeg bare ventet på at nå kom snart angrepet. Så hauken krøke seg sammen oppe på greina, like før angrepet. Så skjedde det, men ikke som jeg hadde forventet. Den seilte ned på en stokk 6-8 m fra meg. På stokken som jeg hadde festet ei høne siste gangen jeg var oppe. Så seg godt omkring igjen og begynte å spise. Ingen tvil, den var sulten. Her satt den og spiste i flere timer. Noen action bilder ble det også, for innimellom prøvde den å ta med seg høna. Resultatet ble at Hauken plutselig lå på bakken og så var det opp igjen. Høna var tjoret ganske bra så ingen unnasniking her nei.

 Den ene gangen jeg var oppe på plassen, kom Hauken med et lynangrep på ekornet. Var sikker på at nå var dagene til ekornet talt. Hørte hvordan vingene slo i veggen på bua og ekornet lagde noen veldige lyder. Så hørte jeg Hauken forsvant, men hørte også murringa til ekornet og det kom fra gulvet under Åtebua. Smarting, ekornet hadde gjemt seg under bua.

Jeg snakker endel om furua, stokken, den nye stokken osv. En gang i nær fremtid, skal jeg vise dere et bilde av Åteplassen sett fra bua. Kan være greit for dere å se hvordan den ser ut.

 Landskapsbildene denne gangen er fra "Blindleia", en sjøstrekning mellom Kristiansand og Lillesand. Her er det vakkert og tenkte det kunne varme med noen sommerbilder i den kolde vinteren. Har kjørt denne strekningen to ganger med båt og det var fantastisk. Vi ble servert "Ræger fra Sørlandet" og det var godt.


26 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempefine bilder av haukene. Kan tenke det er trivelig og tilbringe kvalitetstid i åtebua om dagen. Blir nok bra og dekke bua til for andre skye rovfugler.

Åge
Mandal

Arnfinn sa...

Jeg likte veldig godt det første bildet ditt.

Anonym sa...

Siste haukebilder likte jeg godt.
Ellers utrolig mange flotte bilder du har lagt ut.
God tekst setter vi pris på.

Oppland

Ottars fotoblogg sa...

Knallbra serie av en flott fugl. Sikkert fantastisk å få oppleve disse på nært hold.

Ottar

Anonym sa...

Ja dette var flotte bilder. Bildet nr 3 vakker voksen hannfugl ja.
Må uten tvil ha vært en kjempeopplevelse.
Blir interresant og se bildet av åtebua di etterhvert.
Alltid artig og sammenligne forskjellige skjul.

Kåre.

Anonym sa...

Hei Knut.

Fantastisk flott bildeserie. Moro at du deler slike bilder med oss som ikke for noe gang på åteplassen.
Er enig blir interessant og se bildet av skjulet ditt.
Kan være det er noe med mitt skjul som fuglene er skeptisk til. Innledende flott tekst til bildene. Første bildet var rått!!

Stian
Varhaug

Anonym sa...

Flotte bilder.
Nina
Nordland

Anonym sa...

Dette er bilder av topp kvalitet.Må ha vært uendelig spennende og ha hauken så nærme deg. Gøy og lykkes.
Bildet nr 1 var flott. Ellers er sommerbildene og blindleia kjent for meg. Moro og se.

Marit

Telemark.

Anonym sa...

Hei Knut.
Flotte bilder av mektige hauker. Moro at ungfuglen er så stabil. Håper den voksne hannfuglen snart dukker opp igjen og andre arter når vi nå gjorde en god kamuflasje jobb idag.
Flott med noen sommerbilder innimellom.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Skikkelige fine bilder og god tekst. Sommer bildene fikk jeg en anelse hva vi går imot. Hærlig.

Arnfinn.

Anonym sa...

Flott bildeserie og interresant fortelling.
Bilder nummer 3 ble min favoritt her.

Molde.

Anonym sa...

Kjempefine bilder. Likte dem alle.

Magda

Anonym sa...

Gratulerer med flotte bilder fra åteplassen. Veldig moro og se,men kan tenke opplevelsen og sitte noen meter unna må være utrolig spennende.

Klell
Soknedal

Anonym sa...

Nydelige bilder av fugl og sommerbilder.
Du skriver også innlevende bra.
Sander K.

Anonym sa...

Jeg likte veldig godt bilde nr. 3
Misunner deg denne åteplassen. Må være ett skikkelig kick og studere hauken på den avstanden.
God tekst.

Gunnar Olsen
Oslo

Anonym sa...

Jøss, imponerende bildeserie av vakre rovfugler. Må være gøy og ha en slik plass.
Sommmerbildene ga gode sommerminner. Moro.
Vidar.

Anonym sa...

Flott og spennende rapport fra åteplassen din.
Håper du for besøk av andre rovfuglarter etterkvart.
Følger spent med videre og jeg er veldig spent på hvordan skjulet ditt ser ut!!!
Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Flott knippe bilder. Fint lys og god historie. Håper du for mye besøk på åta utover vinteren. Halvard.

ketil olsen sa...

Fine Bilder av hauken. Ser ut til at du har fin aktivitet på foringa.

ketil

Anonym sa...

Nydelige bilder som alltid. Likte godt bildet nr.5 da ungfuglen sitter i solen. Blir spennende og se om du for andre rovfugler utover vinteren.
Jeg vil satse på ei åte til neste år selv. Når tid på høsten er lurt og begynne foringen?
Skulle gjerne sett skjulet ditt for og få noen ideer!

Trond K.
Varanger

Anonym sa...

Gratulerer igjen med veldig flotte bilder fra åteplassen.
Må være uendelig spennende prosjekt med sånt en plass.
Jeg har mye dompap på fuglebrettet mitt om dagen.

Kåre P.

Aust-Agder

Anonym sa...

Her var mye flotte bilder. Likte nok nr.3 aller best.
God helg.
Monica
Romsdal.

Anonym sa...

Nydelige bildet du serverer her. Likte bildet nr 5

Halvard R.

Anonym sa...

Veldig bra og gode bilder.
Likte godt flukt bildene. Oslo.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takk for mange interessanne kommentarer. Nå er inlegget om åteplassen på plass og mange av dere kan studere disse og kanskje få noen ideer. Trond K spurte om når på høsten en skal begynne å fore. Ikke utenkelig å begynne i september slik at fuglene blir vant til at her er det mat. Lykke til og ikke gi opp dersom du hvet at rovfuglene er i området. Knut

Jan-Rune Samuelsen sa...

Flotte bilder av hauken, likte særlig godt det første bildet. Artig og se bilder av skjulet ditt også, og fine beskrivelser.

Jan-Rune
Elverum