Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

tirsdag 23. juli 2013

Tilbake til Runde Del 2.

Neste dag startet som den første, nydelig vær og Vestlandet viste seg fra sitt beste. Etter som dagen led på kom det et lett skydekke seilende inn fra vest. For min del var det ok, da bildene fra gårdsdagen ble litt harde (mye kontrast pågrunn av sterk sol). Ved middagstider satt jeg kursen mot fjellet igjen. Samme veien opp og like tøff i dag som dagen før. Det ble endel landskapsbilder på vei opp, en nydelig utsikt over den vestre delen av øya. Det er så man bare kunne sette seg ned og nyte, men jeg skal jo opp til Lunde-ura.
Når jeg ankommer "Ura", treffer jeg flere kjenninger fra i går. Koselig å bli kjent med endel utlendinger som har samme interessen. Lundefuglen kommer flygende inn hele dagen, men mot kvelden topper det seg og det er nå de fleste kommer for å se på eller fotografere.
I dag kan jeg se at det har skjedd noe med Lundefuglen. Den har småfisk i nebbet og det kan bare bety en ting, den har fått unger.
Bildene i dag blir annerledes enn i går. Lyset er mer soft og bildene blir bedre. Når fuglene kommer inn mot hola si kommer de som regel veldig fort. Sitter klar med kameraet, men kan ikke si hvilke hole den skal til. De fleste gangene den kommer blir det bomskudd, men av og til får en klaff. Legger nå merke til at enkelte fugler kommer uten mat i nebbet, enkelte har små fisk og noen har litt større fisk. Kan bare bety en ting, at noen har lykkes og andre ikke.
Fuglene er like fotogene i dag som i går. Det blir endel bilder på brikka også denne dagen. Utpå kvelden må jakka på, kan det være et væromslag. Ser at fler og fler henter fram gensere og jakker.
Tiden flyr fort i godt selskap og snart er det tid for turen tilbake til campingplassen. Det har allerede tynnes i rekkene og som i går er jeg en av de siste som forlater ura også denne kvelden.
Når jeg våkner neste dag hører jeg regnet mot taket på "hytta mi". Ikke så koselig å høre for en fotograf. Vil helst at det skal være opphold.
Pågrunn av trøbbel med bilen på vei oppover, må jeg i dag søke hjelp på et Toyota verksted i Ulsteinvik. Har hatt en lyd som jeg ikke liker og som har forsterket seg på turen oppover. På verkstedet i Ulsteinsvik er det veldig behjelpelige, får time neste dag kl: 10.00 og de kan konstatere at det sannsynligvis er vannpumpa som synger på siste verset.
Været har lettet utpå dagen fra regn til skyet og noe solgløtt. Satser på en tur til ura på ettermiddagen.
Etter en bedre middag og litt hvile går turen oppover til fjellet. Tar for sikkerhets skyld med regnponsjoen i dag, en kan aldri være sikker. Den tredje og siste turen til ura. Ikke så mange der i dag, må være været som ikke lokker. Mens vi sitter her oppe, merker vi tåka siger inn over fjellet og det ganske hurtig. Snart kan vi ikke se havet eller himmelen. Får noen glimt av havet innimellom, men så tetter det til igjen. Fuglene kommer som skutt ut av tåka og etterhvert ser det ut som om de ikke har helt kontrollen. Det kan bli flotte situasjonsbilder av dette, men etterhvert blir det veldig dårlig lys. Så kommer regnet. Godt at ponsjoen er med. Etterhvert blir det så vått at kursen blir satt hjem til hytta hos han Knut Goksøyr. Litt skuffende med regnet, men jeg har jo fått bildene jeg kom for og da må jeg jo si meg fornøyd.

Neste dag opprinner med regn. Etter frokosten, er det rengjøring av hytta som står på programmet.
Innen jeg er klar for å reise har det klarnet opp og sola skinner. Just som da jeg kom.
Målet er som nevnt Ulsteinsvik og rep av bilen og deretter starter hjemturen.
Det var som de trodde vannpumpa som var feilen og etter to timer kan jeg starte på turen nedover. Jeg har 80 mil å kjøre, men det blir en overnatting. Har tenkt å fotografere endel landskap på vei hjem.
Været holder seg, sola skinner og kaster glød over landskapet. Før jeg forlater Runde, må jeg ha et bilde av øya på begge sider av fjellet. Brua over til øya er litt spesiell. Veibanen er laget for kunn en bil om gangen i bredden og så er det lagt inn endel møteplasser. Det fungerte fint for meg.
 Mens jeg venter på en av fergene, ble jeg var dette fenomenet.
 Over Vikafjellet var det like vakkert, snøen lå der og lyste opp landskapet sammen med sola.
Måtte tilbringe en del tid i denne dalen med et flott fossefall og ei seter/hytter som fanget mitt blikk.
Ja jeg ble så lenge her at jeg fikk problemer med overnattingen. Da jeg ankom Voss hadde jeg tenkt å overnatte der, men alt var opptatt pågrunn av en fotballturnering. Bestemte meg for å kjøre forbi Voss og håpe på noe lenger nede. Ikke så lett det heller og hadde så smått begynt å belage meg på å sove i bilen.
 I det jeg kom til fergeleie over til Utne i Hardanger, ser jeg at ferga just legger fra og det betyr at jeg må vente en stund. Klokka var 22.00 og fergene går nok ikke så titt om kvelden. I speilet på bilen ser jeg at det er en campingplass bak meg og her fikk jeg ly for natta.
Etter en god natts søvn bar det videre. Hadde tenkt å tilbringe litt tid denne dagen for å se etter Blåstrupa. Når jeg ankom Låtefoss fikk jeg noen tips om hvor jeg kunne finne den.
Turen gikk innover fjellet og der kom jeg i snakk med en kar som viste meg området hvor de pleide å se Blåstrupa. Lokket på den på flere steder, men fuglen var ikke å se. Utpå kvelden innså jeg at jeg hadde tapt. Skulle jeg nå hjem i nogenlunde tid, måtte jeg starte nå.
Så var det bare å gasse på. Regnet med å være hjemme rundt middnatt, men veiene er ganske bra, liten trafikk og derfor ankom jeg Lyngdal før 23.00.
Jeg hadde hatt en flott tur, rundt 200 mil, uten uhell og med en skatt på brikka fra fugler og lanskap. Jeg måtte jo være fornøyd.

Tror nok det ble siste tur til Runde for meg, men kan anbefale dere alle og ta denne turen. For å se dette flotte landskapet og "havets pappegøye".