Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

onsdag 4. april 2012

En liten Påskehilsen fra Lyngdal

 Jeg vil ønske alle mine lesere/følgere en riktig GOD PÅSKE med dette bildet fra Lyngdal. En vakker bygd hvor to fjordarmer munner og en elv renner ut. Her er jeg på min årlige tur til en av toppene rundt Lyngdal. Flott utsikt og fint vær, men det har nok ikke kommet de store mengdene med trekkfugler ennå.
I hele vinter har jeg hatt flere rødstruper i hagen min. Når jeg kom ned fra fjellet og hadde satt meg i bilen, dukket denne flotte fuglen opp. Den var ganske nysgjerrig og lurte på hva jeg drev med. Ganske tillitsfull satt den på gjerdet og lot seg fotografere. Først fra den ene siden og så fra den andre.

 For den som ikke er klar over det, dette er norges minste fugl. Fuglekongen. Det fortelles at den fikk navnet sitt på følgende måte: Fuglene skulle finne ut hvem som var konge blandt dem. Dette skulle gjøres ved en konkurranse om hvem som kunne fly høyest. Fuglekongen tenkte at den som sikkert kom til å vinne var Ørna, så den gjemte seg i fjæra til Kongeørnen. Konkurransen var i gang og den ene etter den andre måtte gi seg, men Ørna fløy lekent høyere. Til slutt måtte den også gi seg og da var det at en liten fugl hoppet ut av ørnefjæra og fløy videre opp og ble vinneren. Derav Fuglekongen.
Det er en veldig vanskelig fugl å få gode bilder av, da den ikke kan sitte stille. Skulle nesten tro den hadde "lopper i blodet". For å få Fuglekongen fram, må jeg lokke med sangen dens. Er det noen i nærheten, kommer den som regel ganske snart.
 Denne fuglen er også ganske liten, Gjerdesmetten. I begynnelsen av min fuglefotografering, var det som regel den første fuglen som kom når jeg lokket med låter. Uansett hva jeg lokket med, så kom Gjerdesmetten. En artig liten krabat som er ganske nysgjerrig. Så kom de to veldig kalde vintrene her sør og etterpå så har jeg nesten ikke sett den i det hele tatt. Har lokket på den flere ganger uten resultat. Da jeg kom gående ned fra min tur på fjellet, hørte jeg en fugl som sang så fint. Så den ikke med en gang, men tenkte er ikke dette Gjerdesmetten?
Så fikk jeg se den med den karakterristiske lille stjerten som står rett opp. Det var morro å se den igjen. De har nok blitt redusert i antallet etter de kalde vintrene og må nok bygges opp artsmessig igjen. Satte meg i bilen, opp med mobiltelefonen og kaldte på den. Det tok ikke lang tid før den satte seg like i nærheten og begynte å synge med. Det gledet mitt hjerte å se den der den satt og sang.
Tar med et bilde fra Lista også denne gangen. Trodde det var en dykker jeg hadde tatt bilde av, men da jeg kom hjem og så bildet, forsto jeg det var en Svartand. En ny art for meg. Har ikke sett den før og har heller ikke noe bilde av den før nå.

GOD PÅSKE!

24 kommentarer:

Ottars fotoblogg sa...

Fine bilder der jeg falt mest for gjerdesmetten.

God Påske!!

Ottar

Anonym sa...

Blir bare så glad for og se slike flotte bilder.
Gjerdesmetten er bare nydelig.
Velsignet god påske til deg også.

Marit.
Telemark.

Anonym sa...

Flotte bilder over Lyngdal.
Er enig gjerdesmett bildene var fantastiske.
God påske.

Åge
Mandal

Willy Gill sa...

Hallo, Knut!
Ønsker deg og dine en velsignet påskehøytid. Alltid moro å se på bildene dine, av store og små fugler. Håper vi snakkes snart. Willy

Anonym sa...

Flotte bilder av både Lyngdal og fugler.
Kanon bilder av gjerdesmetten.
Den fuglen har jeg faktisk ikke sett på noen år nå.
Den har som du sier fått seg en knekk i bestanden.
Ha ei god påske Knut.

Halvor R.

Anonym sa...

Trivelige bilder dette med småfuglene.
Godt gjort og få tatt så fine bilder av fuglekongen da den ikke sitter stille lenge om gangen.
Gjerdesmetten var spesielt bra.
Ha ei flott påske.

Kåre.

Aust-agder

Anonym sa...

Kjempefine bilder.
God påske til deg.

Gunnar Olsen.
Oslo

Anonym sa...

Flotte bilder igjen Knut.
Gjerdesmetten er en vakker fugl.
God påske.

Oppland

Anonym sa...

Nydelige bilder.
Vi har mye svartender her oppe i nord.
God påskehøytid.

Nina.

Nordland.

Anonym sa...

Fine bilder fra Lyngdal.
Likte godt rødstrupe bildene.

God påske i Lyngdal.

Lars.
Rogaland.

Anonym sa...

Moro og følge med på bloggen din.
Fine bilder i flott vårvær.
Her i Molde er det full vinter.
Gleder oss til våren kommer.
Gjerdesmetten er nesten helt borte her oppe dessverre.

Velsignet påske.
Molde.

Anonym sa...

Fine bilder Knut.Var å sjekket uglekasse i bakken idag 3 egg til nå.

God Påske

Arve

Anonym sa...

Kjempeflotte bilder.
Likte godt bildene av rødstrupen.
God påske til deg og din familie.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Flotte bilder.

God påske.

Arnfinn.

Anonym sa...

Pene bilder.
Jeg falt vel mest for gjerdesmetten.
Veldig lenge siden jeg har sett denne koselige krabaten.

God påske.
Magda.

Anonym sa...

Lekre bilder fra Lyngdal.
Gjerdesmett bildene var konge.
Er nok ikke lett og få gode bilder av disse siden de vimser fram og tilbake.
Men det har du klart med glans her.
Ha ei fin påske i sør.

Trond K.
Varanger.

Anonym sa...

Fine bilder alle sammen.
Gleder oss til våren.
Her er det full vinter dessverre.
Men men våren kommer nok.
God påske.

Monica

Romsdal

Anonym sa...

God påske til deg også, Knut ! Flotte bilder og en gryende følelse av vår. Hadde en fin spasertur med broderen fra Støle og hjem idag. Så og hørte mange spennende fugler.

Frank Byremo

Anonym sa...

Flotte og varierte bilder.
Jeg har personlig aldri sett fuglekonge.
Morsom fortelling du skrev om akkurat det.
Vi sitter på hytta i Korshamn og ble tipset om bloggen din.
Kjempefin fugleblogg.
Kåre.

Anonym sa...

Fine bilder.
Siste bilde av Gjerdesmetten var nydelig.


Kåre.

Knut Winnæss sa...

Flotte bilder du viser oss her med en informativ og bra tekst til. Gjerdesmetten som sitter og synger var topp!

Mvh Knut W.

Anonym sa...

Flott bilde serie.
Lyngdal er en flott plass.
Er så heldig og har familie med hytteplass ved Rosfjord.
Ble tipset av en venn i Korshamn om denne fantastiske fuglebloggen din.
Fortsatt god påske og lykke til videre med bloggen.

Stian.

Varhaug.

Sandra Flørenes sa...

Det første jeg sa høyt når jeg så disse bildene var ''Knut, hvorfor må du være så god til å ta bilder? ''
Btw, DU EIER !

Sandra
Lillesand.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takk for alle hyggelige kommentarene. Tydelig at flere hadde samme opplevelsen som meg angående gjerdesmetten og de fleste synes gjerdesmetten var fin der den satt og sang. Det varmer mitt hjerte med hilsener fra dere.
Hilsen Knut