Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

lørdag 13. august 2011

Rødbrystspurven, første gang registrert i Norge - Lista.

Fredag 12 august, en nydelig dag på Lista. Etter å ha slått plenen sier jeg til kona: "Tar meg en tur med fotoapparatet". Når jeg nærmer meg fyret ser jeg noen karer som går ute på jordene på innsiden av plantefeltet. Kan det være Rødbrystspurven de har sett?? Fikk en melding fra Glenn kvelden føre om at det var sett en av arten her ute. Treffer to karer med fotoapparater og ganske riktig de har sett den og fått bilde av den. Jeg drar dit hvor jeg så folk ute på jordet og etter litt leting finner en kar fra Rogaland fuglen i teleskopet sitt. Vi begynner å gå mot fuglen forsiktig. Mens vi går framover stopper vi og tar noen bilder etterhvert. Finner snart ut at fuglen ikke liker seg så godt i kveldssola, den søker mot skyggepartiene. Etterhvert kommer nye fugletittere og fotografer til. Tydelig at ryktet sprer seg fort. Vi rykker forsiktig nærmere, mens vi fotograferer. Plutselig synes den at vi har kommet fo nærme og den tar seg en liten flytur noen meter fram. Vil gjerne ha et bra bilde av den så vi følger etter. Vi klarer å komme nogenlunde på skuddhold, men er ikke sikker på kvaliteten. Når jeg kommer hjem og får sjekket bildene, viser det seg at jeg har fått et bilde som er brukbart. Ifølge orniologene så er den svært uvanlig her i Europa. Kunn sett 5 ganger tidligere og første gang sett i Norge. Fuglen holder vanligvis til sør for det kaspiske hav ca 2000m over havet og overvintrer i India. Fant ut at jeg ville dele dette med dere slik at dere også kunne få se denne sjeldne fuglen. Selvom bildekvaliteten ikke er på topp, tror jeg dere får en liten pekepinn på fuglen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med og foto av denne sjeldne fuglen.
Så faktisk på nyhetene om denne begivenheten.
Bildet av fuglen var ikke av samme kvalitet som her.Dette var bra synes jeg.
Misunner dere og bo så nære Lista paradiset!!!!

Arnhild.

Anonym sa...

Så denne sjeldne spurven på nyhetene.
Gøy du fikk bilde av den.

Sander K.

Anonym sa...

Kjempegøy at du fikk bilde av spurven.
Jeg så også på nyhetene om at denne var sett på Lista for første gang i Norge.
Skjønner at du er der det skjer!!

Marit.
Telemark.

Anonym sa...

Fint bilde av en meget sjelden spurv.


Hans R.

Anonym sa...

Så denne sjeldne rødbrystspurven på nyhetene jeg også.
Første gang påvist i Norge og du er på plass og for ett fint bilde av den, imponerende.
Første ble den vel reg. som en hortulan.

Bjørn.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takk for mange kommentarer. Ja, det stemmer Bjørn. Den ble først registrert som Hortulan, men etterhvert skjønte de som fant den at det ikke helt stemte. De var flere samlet da de fant ut at det var en Rødbrystspurv. Spennende! Iløpet av året er det noen skjeldenheter innom Lista og det er morro når det klaffer at jeg er her da. Nå venter jeg på Myrhauken. I september/oktober trekker den og da ser vi denne majestetiske fuglen som seiler over slettene her på Lista. Håper på hell i år så jeg får festet den til brikka. Hilsen Knut