Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

søndag 30. oktober 2011

Endelig etter flere års jakt, fant jeg den

Jeg har vært på jakt etter den lenge, har bare sett den på TV og på bilde. Håpet på å stifte nærkontakt med den, denne vinteren. Sidensvansen er for meg en av de spesielle fuglene i Norge. Den ser liksom ikke så norsk ut. Hadde en avtale med Glenn at dersom han så noe til den, skulle han ringe med en gang.  Her om dagen ringte den nye Samsung touch mobilen min og det var Glenn på tråden. Nå sitter jeg her og ser på ca 20 stk Sidensvans som spiser røde bær midt i Alleen. Tenkte at nå måtte rygg være rygg og prøve å komme meg av sted. Hvor nærme er de spurte jeg, ca 2m var svaret. Jeg sitter i bilen og ser på dem. Dette skulle gå bra, da jeg kunne sitte i bilen og fotografere. Mindre enn en time etter var jeg på plass.

Ganske riktig, det var de røde bærene på den kommunale hekken som var fristende. De kom og gikk hele ettermiddagen og dagen etter var jeg også på plass. Ut fra disse turene har jeg satt sammen et lite knippe bilder av denne flotte fuglen. Etter hvert kunne jeg skille ut ho og han av dem også. Etter opptelling av fugler, har jeg etter hvert fått bilder av 165 forskjellige arter. Disse har jeg fotografert i løpet av ca 3 år. Så en stor takk til Glenn som har hjulpet meg med flere arter og flere av artene hadde jeg nok ikke fått så raskt uten hans hjelp.

22 kommentarer:

Torbjørn Wingsternes sa...

Sidensvansen er jo utrolig vakker da. Likte de 2 første bildene best.

Anonym sa...

Nydelige bilder Knut.
Jeg har ikke sett sidensvansen enda iår.
Men de kommer nok.
Gleder meg for de er en fryd og se på.

Marit.
Telemark.

Anonym sa...

Fantastiske bilder av denne høstfuglen.
Sidensvansen er etter min mening Norges fineste småfugl.
Fin og koselig tekst som vanlig.

Kåre.

Anonym sa...

Herlige bilder av Høstfugl.
Bilde nr. 3 likte jeg særdeles godt.
Hyggelig tekst.

Arnhild.

Anonym sa...

Gratulerer med mange fine bilder av denne flotte fuglen.
Utrolig imponerende at du har klart så mange fuglearter på kort tid.
Sier som de andre, koselig tekst, Knut.


Gunnar Olsen.
Oslo

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder av den flotte fudlen. Gratulerer med bildene. Alltid artig når en får slike på brikken.

Sandra Flørenes sa...

Fine bilder !
Jeg så Sidensvans første gang i fjor, tror jeg ...
Hvordan ser du forskjell ?

Sandra (14)

ketil olsen sa...

Utvilsomt en vakker fugl,svært vakker. Synes du har fått til en fin serie av arten.
Ha en fin fotouke.

ketil

Anonym sa...

Fine bilder.
Bildet nr. 3 likte jeg godt.

Molde.

Anonym sa...

Kjempefine bilder Knut.
Imponerende antall arter på kort tid.

Magda.

Anonym sa...

Dette var flotte bilder.
Meget imponerende med antall arter på kort tid.
Har kun sett sidensvanser en gang, så håper jeg for sett noen i høst.
Kjempefine fugler.

Peder L.

Anonym sa...

Hei Knut.
Fin første side av vandrefalken.
Skal si du fikk noen fine bilder av sidensvansene.
Dette er 100% høstbilder når man ser disse fuglene frotse i høstbær fra forskjellige hekkarter.
Bilder nr. 3 syntes jeg var flott.
Fargene på fuglen kom så fint fram.
Hyggelig tekst Knut.
At jeg har tipset noen arter til deg så er det bare en liten promille.
Det er meget imponerende det antall arter du har vært i kontakt
med på så kort tid.
Alltid hyggelig og ringe/slå av en prat med en fuglevenn som deg.

Glenn Byremo.

Anonym sa...

Flotte bilder Knut.

Nina S.
Nordland.

Anonym sa...

Fine høst bilder av sidensvansene.



Kjell
Soknedal.

Anonym sa...

Moro og se de fine bildene du har tatt av sidensvansene.
Har sett endel flokker her i oppland i høst også.

Oppland.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen. Takk for mange koselige kommentarer. Ser at det ikke er bare meg som synes Sidensvansen er en spesiell fugl. Forstår hvorfor bilde nr 1 og 2 slår godt an. Det er mine favoritter også. Så til deg Sandra. I fugleverden er det stort sett slik at hannen er flottest. Slik også hos Sidensvansen. Forskjellen på ho og han er at hannen har et flott stykke fargeparti ytterst på vingen, det mangler hoa. Dessuten har hannen en tykkere gul tverrstripe ytterst på stjerten. Hilsen Knut

sandra flørenes sa...

A-ha! Lærte noe nytt i dag også! takker :D

Anonym sa...

Nydelige bilder av favorittfuglen min.
Etter min mening Norges fineste fugl.
Kjempemoro at du tok med disse flotte fuglene på bloggen din.


Sander.

sandra flørenes sa...

Hvor mange mm objektiv bruker du ?

Anonym sa...

Kjempe fine bilder.
Likte godt bildet nr.2.
Må si jeg er imponert over antall fugl på så kort tid.
God helg og god bedring.

Lars G.
Rogaland.

Knut J Andersen sa...

Hei igjen. Utrolig mange kommentarer på dette innlegget og takk for det. Forstår at det er en populær fugl. Til Sandra: For det meste bruker jeg en zoom 70-200mm + konverter 2x. Jeg får da 140-400mm, da jeg har en Canon 5D Mark II så er faktoren 1. Har også en 7D og om jeg bruker den 224-640mm. Da det er en vesentlig forskjell i kvaliteten på disse 2 kameraene, bruker jeg 5D Mark II. Har også en 300mm fastlinse som jeg bruker konverter 1,4x på. Hilsen Knut

Anonym sa...

Takk for bloggen og flotte bilder. Jeg så en veldig flott fuglen for 10 dager siden inn i buske ved huset. Da lurte jeg på hva den het. Takk for din blogg og bilder viter jeg nå at det var en sidensvans.