Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

torsdag 18. oktober 2012

Åteplassen: Spurvehauken en fantastisk flyger.

 I mai 2011 hadde jeg et prosjekt hvor jeg fulgte Spurvehauken på rede. Besøkte og fotograferte et rede med fem unger i. Fulgte dem fra de var små lysegrå nøster til ungene hoppet rundt i trærne og fikk sin ungfugldrakt. I begynnelsen var de veldig skeptiske til meg, men etterhvert ble jeg godtatt og når mor hadde matet ungene sine fløy hun over hodet mitt og satt seg 8-10 meter bak meg eller på siden av meg. Redet var ikke så veldig langt fra der hvor åteplassen ligger.
På åteplassen har vi nå hatt Spurvehauken i tre år og jeg har opplevd hvor fantastiske disse fuglene er i lufta. De er noen akrobater. Vandrefalken er verdens raskeste fugl, men Spurvehauken må være en av de mest akrobatiske. Når jeg sitter og ser Spurvehauken angripe Nøtteskrikene, er det bare nydelig å se hvordan den flyr, om jeg klarer å holde følge med den.
Denne gangen får dere resten av bildene fra dagen jeg fortalte om i siste innlegg. Denne fantastiske dagen da Spurvehauken var over alt. Ingen Nøtteskrike følte seg trygg og småfuglene fløy for livet.
Har vært flere ganger på Åteplassen etter dette, men ikke opplevd halvparten så mye. Har sett hauken opptil flere ganger, men ikke som da. Det virker som om den er mer forsiktig. En av grunnene kan være at Hønsehauken har vist seg. Jeg har trodd at Sphauken var redd Hønsehauken og trakk seg vekk når Hønsehauken kom. Her om dagen så vi at Sphauken fløy mot Hhauken og terget den. Mine antagelser stemte ikke og det var interessant.








Til slutt tar jeg med tre bilder fra Farsund by som jeg tok på vei hjem fra Lista ganske nylig. Legg merke til hvordan lyset har forandret seg. Jeg var der ca en time, fra den blå timen og til mørket falt på. Den blå timen er fotografenes time og lyset kan da være fantastisk. Dette var en grå dag og det regnet litt, men se hvor fantastisk lyset endrer seg.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Fine flotte bilder.
Arnfinn.

Kjartan Trana sa...

Mange fine bilder!

Anonym sa...

Fantastiske bilder av spurvehauken. Må være interresant og følge med på hva som skjer rundt en åteplass.

Åge
Mandal

Anonym sa...

Flotte bilder. Moro og lese. Likte veldig godt alle landskapsbildene.

Magda.

Anonym sa...

Veldig flotte bilder.

Kåre.

Anonym sa...

Flotte bilder og koselig tekst.
Arnhild.

Anonym sa...

Veldig flotte bilder. Klare og skarpe bilder av spurvehauken igjen.

Nina S.
Nordland.

Anonym sa...

Tøffe actionbilder fra åteplassen.
Molde

Anonym sa...

Moro med flotte bilder. Likte dem alle.

Marit
Telemark

Anonym sa...

Er imponert over bildene dine. Det er ikke lett og få klare bilder av denne rovfuglen da alt skjer voldsom fort. Skjønne landskapsbilder.

Halvard R.

Anonym sa...

Flotte bilder. Morsomt og se lysforskjellen på landskapsbildene.
Kåre.

Anonym sa...

Veldig flotte bilder og tekst. Flott lys over bildene.

Oppland

Anonym sa...

Flotte bilder. Her stemmer det meste med skarpe bilder og god tekst.

Stian
Varhaug

Anonym sa...

Utrolig fine bilder fra åteplassen. Dette var bra.

Lars G.
Rogaland

Anonym sa...

Veldig flotte bilder du har lagt ut. Blir spennende og følge med videre.

Kjell

Soknedal

Anonym sa...

En flott serie av spurvehauken. Skulle likte og være med deg på denne åteplassen.

Rune P.

Anonym sa...

Fine bilder. Likte det første bildet godt.

Anonym sa...

Kjempeflotte bilder. Likte godt bildet nr.2 da lyset i fjærdrakta kom så fint frem. Misunner deg en åteplass ja.

Bjørn.

Anonym sa...

Flotte bilder du tar. Du er heldig som har tilgang til slik en vakker rovfugl for dette er ingen selvfølge og klare og ta fine bilder som her.

Oslo

Anonym sa...

Hei Knut.

Ett knippe flotte bilder av sphauken. Håper dere for mye besøk på foringsplassen, nå som vi går mot kaldere tider.
Er vel ikke lenge til før julefuglen dompapen dukker opp på plassen tenker jeg sammen med kjernebiteren.
Lykke til.

Glenn Byremo

Knut J Andersen sa...

Atter igjen må jeg bare takke for mange kommentarer. Dessverre er det ikke gitt at alle får oppleve en åteplass. Skulle gjerna ha tatt dere med en gang, men det lar seg ikke gjøre. Håper at det jeg formidler er en liten trøst. Hilsen Knut