Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

onsdag 3. juli 2013

Tilbake til Runde Del I

Det er tidlig mandag morgen, det er flott vær og jeg er på vei til Runde for å fotografere Lundefuglen. Det er en lang tur og innen jeg er på plass hos Knut Goksøyr på Runde blir det sent på kvelden. Har gruet meg litt til den lange turen opp, men alt går bedre når været er flott. Kjøreruten er Vestlandet og for å komme dit må jeg opp Setesdalen, over Hovden, over Haukelid, ned Røldalen til Odda og gjennom Hardanger. Nå føler jeg at jeg er på Vestlandet
Når jeg kjører kan jeg ikke la vær å stoppe når vakre motiver åpenbarer seg for mine øyne og av dem er det mange. Setesdalen er vakkert og når jeg kommer opp til Hovden blir motivene mange. Haukelid er en av mine favoritter på forsommeren, når snøen ennå ligger og gjør landskapet så vakkert. I år synes jeg det er mye snø på fjella til å være 10 juni.
 Landskapsbildene er fra:
1. Setesdalen                     8. Seter v/Bøyabreen
2. Hovden                         9. Runde
3. Haukelid
4. Haukelid
5. Låtefoss
6. Viksøyri
7. Bøyabreen
 Det ble endel bilder som jeg ville dele med dere og derfor måtte jeg lage to innlegg. Det kommer med andre ord flere bilder i neste innlegg.

Låtefoss er for meg et flott sted. Vakkert å se når snøvannet kommer veltende ut fjellsiden. På tilbakeveien var jeg innover på toppen her og så etter Blåstrupa. Fant området den var i, men så ikke noe til fuglen. Hadde nok litt for liten tid. Fant også området til Ringtrosten, men her ble det enda dårligere tid for foto. Jeg kunne hatt en uke bare i dette området.

Da jeg kom til Vinje i Hordaland, tok jeg av E16 og satte kursen over Vikafjellet. Dette var et flott område og her kunne jeg uten tvil vært i flere dager. Det ble endel bilder her og turen som skulle ta ca trekvarter, tok halvannen time. Så når jeg skulle ned fra fjellet på nordsiden, åpenbarte det seg et fantastisk syn. Utsikten over Viksøyri. Det var så vakkert at jeg hadde nesten ikke lyst til å reise videre, men jeg skulle jo til Runde.
 Jeg kommer kjørende på riksveien og like før en tunell, ser jeg et flott syn. En isbre som nesten går ned til veien. Fikk opplyst at den het Bøyabreen og her måtte jeg stoppe og nyte synet før jeg hastet videre.
 Det var ikke bare breen som var vakker, når jeg snudde meg fikk jeg se en vakker husklynge i denne dalen. Kanskje det var en seter?
Husa var ikke så flotte, men det var noe gammelt og fint over det hele.
Resten av turen gikk i raskt tempo og klokka 22.30 ankom jeg campingen til Knut Gokøyr.
Fikk så vidt vekslet noen ord med en fotograf som kom fra fjellet. Fikk loddet stemningen og kunne forberede meg til neste dag.
Neste dag opprant med like fint vær. Hadde ikke ro på meg så ca kl 10.00 satte jeg kursen mot fjellet. En tur for unge menesker og de med god kondis. Alle andre sliter med oppstigningen, spesielt den første harde delen. Dag nr 2 kom jeg i snakk med en tysker som måtte gi opp på gunn av hjerteproblemer.
For en fantastisk utsikt over campingplassen og denne lille bygda på vestsiden av øya.
Dette er den andre turen på Runde for meg. Når du sliter deg oppover mot fjellet så er noe av det første som møter deg Storjoen som kommer glidende. Ja noen knuffer litt med hverandre og gjør akrobatiske krumspring. Så kommer en seilende og lander ikke langt ifra meg. Kameraet som ligger i sekken kommer nå opp i en fei og snart er den på brikka. Da jeg runder toppen på bakken der hvor det flater ut, ser jeg en Storjo lande og den blir bare sittende selv om jeg kommer ganske nær. Her har dere bilde av den.
Har tenkt å se litt etter Havørnen den første delen av dagen. Ikke noen å se ved første øyekast. Klatrer litt nedover på fuglefjellsiden av øya og setter meg i ro og venter. Ser at Lunden er ganske aktiv også på denne tiden av dagen. De kommer seilende med blikket på hola de har reiret sitt i og plutselig er de borte. Rett inn i reiret. Ikke lett å følge dem. Snart kommer den første Havørnen seilende, men den holder avstand. Slik blir det stort sett denne dagen, de holder seg på avstand. En annen ting som er litt vanskelig er det harde lyset som denne dagen har med seg.
Får bilder av Ørnen, men må kroppe endel og dermed blir kvaliteten forringet på bildet.
Det er jo ikke Ørnen som er mitt primære mål denne turen, men Lunden.
Når det lir på dagen setter jeg kursen mot Lunde-ura. Vil være tidlig ute for å få en god plass.
Lunde-ura er en kjent plass for alle fotografer og det er her du må være om du skal få gode bilder av fuglen.
Hadde håpet på å få Lunden med fisk i nebbet denne gangen, men ingen antydning første dagen.
En god del fugler kommer seilende inn og rett inn i reiret.
Sola er igjen en "fiende" og bildene blir ikke så bra. Utpå kvelden kjører jeg på med blitz og det hjelper endel.
Etterhvert strømmer det på med folk. Mye utlendinger, hører og erfarer at det går mye på Engelsk. Mange fra Tyskland, Nederland og Sveits.
Tettheten på fuglene som kommer øker på ut over kvelden. De lander rett i nærheten og en lander nesten ved foten min. Raskt kryper den inn i hola.
Ikke langt fra meg er det et parr som er rene mannekenger. De kommer ut av hola, står på en stor stein, vifter med vingene og ser seg rundt. Du hører bare de mange kameraene som skyter i vei for å sikre seg de gode positurene disse fuglene lager.

I åtte ni tiden på kvelden, kommer det mange fugler inn. De smetter ganske raskt inn i holene sine, men etter en tid kommer de ut og setter seg på stenene omkring i ura. Noen bare står der og ser på alle folka som stirrer tilbake, mens andre setter igang med å stelle fjærdrakten sin og tilslutt vifter de med vingene.
Plutselig er det to som ikke er helt fornøyd og en slåsskamp er på gang. De ryker i tottene på hverandre, ruller nedover på gresset mellom steinene og den ene fyker utover stupet mot sjøen. Godt at de har vinger!
Her er en av slåsskjempene.
Utover kvelden høres den karakteristiske lyden fra fuglene inne fra reirene deres. Koselig å høre.

Den er et flott eksemplar der den sitter, Lundefuglen eller Puffin som den heter på engelsk.

Det er tid for å vende tilbake til hytta mi for natta. Mange har allerede forlatt ura og det er en trøtt kar som vandrer nedover mot campingplassen. Hvordan blir morgendagen? De sier det kan bli regn, men når dagen opprinner har vinden snudd og det blir endel skyer, men ikke regn.