Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

lørdag 26. mars 2011

Småfuglene på Åteplassen 2010-2011

 Her er småfuglene vi hadde besøk av på Åteplassen. Vi foret med solsikkefrø og brød. Det er snadder for de fleste småfugler. Ikke noen sjeldenheter blant disse, men gode å ha når rovfuglene uteble.


Bjørkefink, bokfink,dompap hun/han, gråtrost, grønnfink.




Grønnsisik, kjernebiter.


Den siste i rekken av fugler som var innom Åteplassen, var Nøttekråka. En flott fugl og ikke så vanlig på våre kanter. Men det var gøy da den kom. I begynnelsen veldig forsiktig og var. Etterhvert ble den husvarm og våget seg mer fram. Plutselig forsvant den igjen.
Denne krabaten er ganske aktiv. Den er flink til å annonsere at den er på vei og den begynner tidlig å synge vårens pris. Spettmeisen.
Det var ikke mange gangene vi så denne, men flott var det å se den. Det var 2 stykker i lag. Rødvingetrost.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fine bilder.
Spettmeisen likte jeg veldig godt.

Morten T.

Knut J Andersen sa...

Hei Morten.
Personlig så er jeg veldig glad i dette bilde av Spettmeisen. Hyggelig å høre at andre også liker det. Takk for tilbakemelding. Hilsen Knut

Anonym sa...

Nydelige bilder på denne bloggen.

Sander K.

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Ikke noe sjeldenheter, skriver du. Jeg synes da kjernebiter er eksklusiv nok (vi har hatt sjeldne besøk av den hos oss i år, såvidt den vil la seg fotografere). Det har vært anslått mellom 200-500 hekkende par i Norge - se her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?art_id=91

Knut J Andersen sa...

Du har sikkert rett. Vi har hatt 20 kjernebitere nede samtidig på åteplassen vår i vinter og da tenker man ikke på at de er sjeldne. Det er en flott fugl, men veldig var. Hilsen Knut