Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

torsdag 21. juli 2011

I Fiskeørnens rike.

Vi hadde lenge snakket om å ta en tur ut til Fiskeørn redet i fjorden. Glenn var den som hadde kjenskap til reirplasseringen. Han hadde vært inne på nettet og funnet ut at den beste måten å komme dit på, var sjøveien. Så var dagen satt, utfra Yr/Storm skulle det bli fint vær på fredag. Glenn har kano og den skulle vi bruke til å komme oss over bukta til redet.
Fredagen kom med fint vær, både Yr og Storm hadde rett for en gangs skyld. Vi padlet i vei på formiddagen og når vi nærmet oss redet fløy begge foreldrene opp og etter litt seiling, satt de seg i noen tørre trær et stykke fra redet. Redet ja, det var vel som de fleste andre ørne-reder, vanskelig å komme til. Det lå i en Furu, helt på toppen med panorama utsikt til fiskefeltene i fjorden. Det lå ikke så langt oppe og fra sjøen, men det var ikke lett å komme til. Vi så snart at for å komme over redet, måtte vi klatre.
 Eneste veien opp, var i en kløft mellom to fjellhøyder. Her hadde det vokst endel trær og lignende. Vi måtte krype - klatre - krabbe + at det var ganske bratt. Opp kom vi etter mye strev og plutselig så var redet rett under oss. Panorama utsikt til reirskåla, men jeg hadde problemer med å se at det var noe oppi. Det er jo ikke noe her, sa jeg til Glenn. Jo da, det skal være tre unger der, sa han. Ganske riktig når jeg så etter, lå det tre unger helt flatt i redet. Godt kamuflert tenkte jeg. Hele tiden mens vi klatret opp til fjellhylla vi nå var på, fløy mor og varslet over hodene på oss.
Vi trakk oss litt tilbake for å roe oss litt og etter en stund så vi mor fly opp og satt seg i et tørt tre ganske langt vekk. Glenn tok kikkerten og sannelig, der satt både far og mor i samme treet. Noen flotte fugler som jeg personlig ikke hadde vært så nærme før. Hadde bare sett dem på langt hold i kikkert og linse. Etter å ha fått fram fotoutstyret, var jeg klar til Fiskeørn foto. Jeg la meg ned i lyngen med linsa rettet mot reirskåla. Straks var ho mor på vingene for å se hva jeg holdt på med. Ho svevde rundt over oss en stund, men når ho så at vi lå stille forsvant ho opp i et eller annet tre. Tiden gikk og etter en stund, ble ungene utolmodige og begynte å bevege seg litt på reirskåla. Ingen lyder fra ho mor og dermed fritt fram for å strekke på vinger og ben.

Dette var øyeblikket jeg hadde ventet på. Det var nå jeg kunne få de gode bildene. Den ene vingen strekt ut over de andre to ungene, hodet opp for å se utover reirkanten, få oversikten over hvor "fienden" var henne og hvor mor var henne. Snart satt flere av dem og flakset med vingene, stelte fjærdrakten osv. Når vi begynte å bevege oss igjen, var mor på vingene og ungene lå flate som om det ikke var noen der. Glenn tok seg en tur med kikkerten for å sjekke om det kunne være andre rovfugler i nærheten. Han måtte høyere opp. I mellomtiden hadde jeg beveget meg lenger ned og nærmere redet. Fikk nå tatt endel nærbilder av ungene + noen bilder av en urolig mor som fløy over meg og varslet. Når jeg skulle opp fra hylla jeg hadde klatret ned på, var det umulig for meg å komme opp igjen. Med andre ord: Jeg satt fast!!  Etter en tid kom Glenn tilbake og vi fant ut at jeg kunne komme meg over til an annen hylle dersom jeg gikk på noen grasstuster som hadde satt seg fast langs skråfjellet. Glenn satt seg på den andre fjellhylla, strakte ut den ene hånden mens jeg forsiktig gikk på grasstustene. Straks jeg hadde fått kontakt meg handa til Glenn, gikk det fort over på den sikre siden. Jeg var berget!!  Det var nå på tide å dra hjem. Turen tilbake var noe enklere, men dog strevsom. Så fort vi kom over på den andre siden av bukta, var mor på plass i redet og matet de sultne ungene. Det hadde vært en flott tur med kjempefint vær og jeg tenkte at jeg skulle nok ha en tur dit igjen.

Har vært to turer til hos Fiskeørnen etter dette, men da alene. Det er interessant å se hvordan ungene ter seg på reiskåla, når mor gir signal om fare, når båtene kommer kjørende for å fiske i nærheten, når båtene kommer rett under redet og når ungene føler seg trygge og begynner med vanlige gjøremål. Fikk dessverre ikke oppleve at de voksne kom flygende inn på reirskåla, men fikk tatt noen bilder når mor fløy over oss. Hørte også når mor slo ned i sjøen etter fisk, men ikke noe bilder da det var trær i veien. Småbåtene som var under oss fisket etter makrell og etter hylene å bedømme, fikk de endel. Det er nok en grunn til at Fiskeørnen har slått seg til akkuratt her og det er at fisken ikke er så langt unna. Det viser seg at under redet langs land, går det en strøm i vannet og i strømmen trives flere fiskeslag. Naturen er underlig og mangfoldig. Så hadde jeg opplevd nok en flott rovfugl i norsk natur.

Nylig har jeg vært i Hubroens rike og disse bildene får du senere i sommer om du følger med på min blogg!!

Anonym sa...

Dette var en kjempe repotasje i fiskeørnas rike.
Det må jeg virkelig si.
Likte alle bildene godt men ungen som satt i reirskåla var meget bra.

Kåre P.
Aust-agder.

Anonym sa...

Fiskeørnen er min favoritt rovfugl.
Derfor veldig gledelig og kunne se bildene av se disse vakre fuglene i lufta og i reirskåla på nært hold som her.
God tekst igjen som tar oss med på turen.
Skulle så gjerne ha vært med på noen av de flotte turene du er på.

Marit

Telemark.

Anonym sa...

Flotte bilder og tekst igjen.
Skulle så gjerne ha vært med på noen av de
spennende turene du har hatt.
Har aldri sett fiskeørn men skal på tur sørover om noen uker og håper jeg for sjansen da.

Nina S.

Nordland.

Hei Knut.
Knallfine bilder fra en fin tur vi hadde.

Glenn Byremo

hei :)
kule bilder av fiskeørna ;)

Dette var moro og se.
Topp bilder av en flott rovfugl.
Hvor høyt ligger reiret i treet?

Oppland.

Anonym sa...

Fine bilder av vakre rovfugler.
Likte godt siste bildet.

Sander K.

Nydelige bilder.
Du er en allsindig fotograf og god forteller.

Arnhild.

Anonym sa...

Herlige bilder av fiskeørnene.
Du er en allrounder når det gjelder
rovfugler ser jeg.
God tekst også.

Monica
Romsdal.

Flotte bilder.
Må være en opplevelse og få oppleve og ta slike naturbilder som dette.

Gunnar Olsen.
Oslo.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Takk for alle kommentarene. Morro å se at inleggene mine slår an. For meg er det stort å få oppleve disse flotte fuglene. Kan godt forstå at flere av dere gjerne skulle vært med på turene våre. Det er fantastisk å se adferden til disse fuglene når en sitter og betrakter dem. Spesielt når vi besøker samme fuglen flere ganger. En allsidig fotograf er jeg nok. Har fotografert i noen år. I helgen har jeg gjort noe annet enn å fotografert fugler, nemlig fotografert et brudepar. Det er veldig givende. Fotograferingen skulle foregå ute og her som så mange andre steder i vårt land, regnet det. Heldigvis ble det noe opphold og bildene ble bra. Reiret ligger som du ser på bilde nr.2, helt på toppen. Treet er nok ca 4-5m høyt. Håper på å få en tur til i sommer, for fuglene holder seg i nærheten av redet en stund etter "take off". I tilfelle får dere rapport. Knut

Virkelige pene bilder.
Har bare sett fiskeørn på trekk her forbi noen få ganger.
Tenk og få oppleve disse flotte rovfuglene på nært hold.

Magda
Hidra.

Anonym sa...

Her skulle jeg gjerne ha vært med deg, gitt!!!
Må ha vært utrolig spennende og studere disse rovfuglene så nært.
Er det mye fiskeørn i området ditt?

Molde.

Anonym sa...

Dette var en veldig flott repotasje av fiskeørna.
Jeg har aldri sett denne rovfuglen, men håper en gang sjansen byr seg.
Er en nydelig rovfugl som tidligere også har blitt nevnt av andre på bloggen din.

Hans R.

Knut Daniel sa...

Veldig flotte bilder av en fugl som for noen år tilbake var regnet som utryddningstruet. Det er vist mange flere parr som hekker i dag, så det er bra de formerer seg.