Hei og velkommen til min blogg. Dette er en enkel side hvor jeg kan vise noen av bildene mine. Enten det er fra "Åteplassen" eller det er fra naturen rundt oss. Håper du liker det du ser og kan kose deg med bildene. Da er noe av målet med siden oppfylt. Hilsen Knut

søndag 21. september 2014

Atter tilbake i Hubro land.

 Kona og jeg holdt på med å male gjerdet hjemme i Lyngdal, da telefonen ringte. "Hei, det er Dag som ringer. Hva holder du på med?" "Holder på med å male gjerdet som sårt trenger et malingstrøk." "Du er vel veldig opptatt da?" "Tar det ganske rolig i denne varmen, så det blir litt hver dag." "Har du lyst til å fotografere Hubro`èn?" "Er her nå og dersom du har lyst, kan du komme i kveld?"
Klokka var godt å vel middagstid og iløpet av et par timer var jeg på vei til Rogaland. Så ut til å bli fint vær, så dette lovet godt.
Har vært her før så jeg skulle kunne veien, men tror dere ikke jeg klarte å kjøre feil. Oppdaget det ganske raskt og snart var jeg hos Dag. Han har to Golden Retriever hunder og denne gangen passet han på en tredje hund. Full guffe da jeg ankom.
Snart var det tid for å gå i skjulet og vi hadde endel å bære.
Veien går mellom busker og kratt, men så ser vi plassen.
 Viktig å komme på plass i god tid. Først av alt Åta må bindes godt og vi legger ut flere slik at Hubroen kan forflytte seg.
Deretter må blitzen settes på plass. Den står ute og automatisk setter jeg på en plastpose i tilfelle regn. Dag var ikke sikker på om han skulle gjøre det, men det ble en pose over blitzen for han også. Så var det å rigge seg til i skjulet, alt tar tid, men snart var vi klare. Tidsmessig var vi i begynnelsen av Juli så det var ganske lyst om kvelden. Håpet på at fuglen kom i 23 tiden på kvelden, men en vet aldri. Det er ganske spennende å sitte å vente på denne fantastiske fuglen. Dag sa at den pleide å sitte og tute litt før den ankom plassen. Ganske riktig rundt kl 23.00 hørte vi tuting fra åsen bak oss. Ca kl: 23.15 så satt den der på berget og kikket seg rundt som om den ikke hadde vært der før. Den så så elegant ut der den satt, men lite viste både den og vi at snart skulle det bli andre boller. Ikke lenge etter så satt regnværet inn. Det hadde lurt seg inn et lavtrykk og det var ikke med i beregningen. Slik er livet, vi må ta det som det kommer.
Det var nok en som var glad han hadde satt plastpose på blitzen nå, for snart sluttet det å regne lite. Vi var tørre og gode, men Hubroen ble etterhvert ikke så fin. Dag trøstet meg med at jeg ikke hadde Hubro bilder i regnvær.
Etterhvert ble lyset vanskelig. Autofokusen fungerte ikke og hubroen ble bare en svart skygge som beveget seg der ute.
Det var tid for litt avslapping. Etterhvert hørte jeg Dag dro noen tømmerstokker og det forundrer ikke meg om det ble noen på meg også.
Klokka nærmet seg 04.00 og lyset var iferd med å komme tilbake. Dag sa at den hadde ikke vært så ivrig om morgenen i det siste, så forhåpningene var ikke så store.
Igjen tok vi feil. Aktiviteten tok seg opp og fuglen var på besøk flere ganger frem til kl 06.15, men da var det slutt.
Sola var oppe og lyset var fint og etterhvert stengte himmelkrana.
Fuglen var fremdeles litt pjuskete etter nattens regn, men det var moro å ha opplevd dette også.
 Litt over 07.00 begynte vi å pakke sammen.
Vi måtte tilbake for det var tre stykker hund som skulle ha morgenturen. Gleden var stor da vi ankom bilen til Dag.
Kjente meg ganske pigg etter nattens økt, men viste at det ville komme reaksjoner på mine mange mil tilbake til Lyngdal. En natt nesten uten søvn setter spor.
Det gikk bra helt til jeg nærmet meg Lyngdal, da måtte jeg opp med vinduet og synge litt.
Takknemlig for turen jeg fikk, takknemlig til Dag som husket meg og takknemlig for bildene på brikka.








Kattugle bilder fra i sommer.




Vi ble litt skuffet i våres når det viste seg at nesten alle Uglekassene var tomme.
Stor var gleden da Arve tilfeldig kjørte forbi en av kassene og så ugla  fløy over veien rett før bilen. Det viste seg at det var 4 unger der.
Hadde kommet hjem noen dager tidligere fra Hubro foto og så ringer Glenn om at de skulle ringmerke noen Kattugle unger, vil du være med? Snart var jeg på vei og når jeg kjører forbi kassa, ser jeg ugla fly over veien rett før bilen.
Det ble ringmerking av 4 små nøster, men ikke mindre enn at noen dager etter satt de i trærne rundt kassa.
Var en tur oppe for å se til dem og der godt kamuflert satt den ene.

Det som var så spesielt var at tiden var i begynnelsen av juli og ungene skulle ha vært ute for lengst.
Kassa ble inspisert i tiden da uglene hekker, men det var ingen der.

Det er muse år og lemmenår, spørsmålet er om ugla har hekket to ganger og byttet kasse under veis?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Du verden kor flotte uglebilder.
Må ha vært spennende og møte hubroen.
Har hørt at kattugla har hatt to kull iår siden det kolossale museinnvasjonen i vår.

Molde.

Anonym sa...

Fantastiske bilder Knut !!
Likte best bildet nr.4
Skal si du er god til og dekke alt fra sjø, landskap og fugl.
Respekt.
Alf.

Anonym sa...


En virkelig flott serie fra hubroland! Flott inspirerende tekst, og som vanlig flotte bilder.
Nusselige kattugleunger.
Marit
Telemark

Anonym sa...

Ja maling av gjerde må vike plass for ut og fotografere Norges største ugle. Fantastisk flotte bilder og da spesielt når hubroen har blitt våt. Rått og vilt!!
Hadde også to kull med kattugle iår i to forskjellige kasser vel og merke. Har ringmerket den ene av uglene som har hekket i begge kassene. Siste kullunger var langt uti juli mnd. I muse og lemenår tar kattugler seg godt opp igjen etter noen harde vintere.
Halvard R.

Anonym sa...


Kjempebra bilder med utmerket lys og skarphet!
Dette kan du. Vidar


Anonym sa...

Veldig koselig med nytt innlegg på bloggen din.
Utrolig villmarksbilder av hubroen.
Da spesielt nr.4
Fin innledende tekst!
Nina
Nordland

Morten Borg sa...

veldig bra bilder, liker spesielt godt det første

Anonym sa...

Nydelige villmarksbilder dette !!
Ingenting er så rått som en hubro spør du meg.
Klare og skarpe bilder.
Stian
Mandal

Anonym sa...

Du verden for noen flotte bilder
Er det samme plass du har vært tidligere?
Kåre.

Anonym sa...

Du leverer hver gang med bilder og tekst. Moro at hubroen holder seg på samme åteplass. Er enig med Halvard noen kattugler har hekket to ganger i vår/sommer.

Monica

Romsdal

Anonym sa...

Kjempeflott serie av hubroen. Bildet nr.1 var helt topp. Men favoritten blir faktisk nummer 4..Flotte nusslige bilder av kattuglekullet. Imponerende av alt du for dekket av fugleverden!!

Signe.

Knut J Andersen sa...

Hei alle sammen.
Vil bare svare Kåre på hans spørsmål nå. Ja, det er samme plassen som to ganger før. Har vært veldig heldig.
Hilsen Knut

Anonym sa...

Topp bilder.
Kjell
Soknedal

Ruth sa...

Flotte bilder av Hubro ( her i Vang kaller me det Bergulv ). Tok meg den friheit å dele bloggen din på facebook under gruppa som heiter Skogens kvinner og menn, sia me var usikre om ei ugle ( vingespenn + 60 cm ) kunne vært en hubro. Me hadde desverre ikkje bilde.

Hvis det er "over streken" å dele bloggen din,ber jeg om unnskyldning for det, og skal selvsagt slette innlegget hvis du ønsker det.

Mvh Ruth Solberg

pg slot sa...

pg slot 6g มาแรง ที่สุด ในตอนนี้ เป็นเรื่องที่น่าสนใจอย่างมากในวงการเกม PG สล็อตออนไลน์ในปัจจุบัน ซึ่งมีการพัฒนาและนวัตกรรมที่ทันสมัยเข้ามาเพื่อให้ผู้เล่นได้สัมผัสประสบการณ์การเล่นที่ยิ่งใหญ่และเพลิดเพลินไปกับความตื่นเต้น